Het is druk bij Captain Cruise. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op bij het in Vlaardingen gevestigde cruisebedrijf. Reisbizz ging langs en sprak over een nieuw pand, een ‘eigen’ riviercruise en als klap op de vuurpijl een nieuwe boekingstool voor reisagenten.
Zodra je met Robert Pieter Gardenier (Managing Director/Eigenaar) en Gitte Tilro-Hoogendonk (Business Development Manager & Cruise Expert) in gesprek gaat over Captain Cruise merk je dat ze bij het bedrijf overlopen van plannen, ideeën en ontwikkelingen. We beginnen meteen met het nieuwe paradepaardje van Captain Cruise: de langverwachte boekingstool is gelanceerd. “We hebben schoon schip gemaakt met deze tool”, vertelt een enthousiaste Gitte. “We hadden al wel een offertetool, maar deze nieuwe boekingstool werkt vele malen beter en is veel completer.” Met de boekingstool kunnen reisagenten 24/7 boekingen in het systeem zitten. Captain Cruise heeft enorm veel data van alle rederijen en schepen in de tool weten te krijgen. “Zo hebben we een interactief dekkenplan waarbij je per hut kunt zien wat de beschikbaarheid is en honderden diagrammen”, vertelt Gitte. “En misschien nog wel het belangrijkste voor retail: met één klik maakt het programma een op maat gemaakt voorstel in PDF met alle informatie. De PDF is natuurlijk volledig aan te passen met eigen logo’s en kleuren.”
Captain Cruise gaat stapsgewijs verder met het uitrollen van de mogelijkheden binnen de boekingstool. “In de komende drie maanden wordt de software verder uitgerold, naar verloop van tijd komen ook vluchten en hotels beschikbaar”, aldus Robert Pieter. “Zo kan uiteindelijk het hele pakket online geboekt worden, inclusief vlucht en hotel.” Robert Pieter en Gitte wijzen er meermaals op dat de tool geen vervanging wordt van de ervaren cruise-experts die het bedrijf in huis heeft. “Het cruiseproduct blijft een lastig product, waar nodig blijven we reisagenten ondersteunen. De tool is echt een aanvulling zodat reisagenten hun klanten makkelijker en beter kunnen bedienen. Wij staan bekend vanwege de service die we leveren en daar blijven we op inzetten. Afgelopen jaar hebben we nog drie mensen aangenomen op de reserveringsafdeling die er expliciet voor moeten zorgen dat we hoge kwaliteit kunnen blijven bieden”, aldus Gitte. “Agenten mogen en kunnen ons nog gewoon blijven bellen met al hun vragen.”
Zwarte cijfers
Hoewel Captain Cruise ook ziet dat de cruisemarkt niet meer zo hard groeit als in de afgelopen jaren, zijn Robert Pieter en Gitte tevreden over het verloop van 2025. “We hebben een plus van zo’n tien procent in de cijfers en de reissommen gaan omhoog. Hoewel de passagierscijfers iets teruglopen kunnen we dat dus goed opvangen”, aldus Robert Pieter. “We willen nu stabiliseren en hoge kwaliteit leveren aan onze klanten en partners. Voor 2026 lopen we goed voor op dit jaar, we zien dat mensen weer steeds vroeger gaan boeken. De gemiddelde boekingstermijn was zo’n vijf maanden, maar we zien dat het richting een jaar gaat.” Gitte vult aan: “De schepen zitten vol, dus mensen die op een bepaald schip willen zitten zien dat de prijzen voor zowel de cruise als het vliegticket niet gaan zakken, en daarom boeken ze eerder.” Ook het feit dat steeds meer grote families op cruise gaan draagt bij aan de langere boekingstermijn. “Dan gaan opa, oma, de kinderen en kleinkinderen met zijn allen op een cruise. Ze willen dan hutten naast elkaar hebben en boeken daarom vroeg.”
Nieuw pand
Dan naar het volgende grote nieuws: Het nieuwe pand van Captain Cruise. Dit pand moet meer worden dan ‘alleen’ een nieuw kantoorpand. “We willen hier het eerste cruise-experience center van Nederland gaan neerzetten”, vertelt een trotse Robert Pieter. “Hier willen we een ruimte gaan maken waarmee we first-timers een cruise kunnen laten zien en laten ervaren, om ze ervan te overtuigen die eerste cruise te boeken. Wij zijn heel goed met Virtual Reality en andere technieken en daarmee willen we échte beleving gaan creëren.” Gitte vult aan: “Consumenten willen graag langskomen, en ons huidige pand is daar gewoon niet op ingericht. Met onze nieuwe pand willen we daarop inspelen.” Aan reisagenten is in het nieuwe pand ook gedacht: er wordt een extra ruimte ingericht die voor evenementen gebruikt kan worden voor retail-evenementen. “We zitten met het nieuwe pand aan de Nieuwe Waterweg dus kunnen tijdens zo’n event ook mooi een cruiseschip uitzwaaien”, aldus Robert Pieter.
Eigen riviercruise met kerst
Met 51 rederijen heeft Captain Cruise ‘zo ongeveer een maximum bereikt’ in het aantal partners. Toch ziet de cruise-expert nog wel kansen op productuitbreiding. Robert Pieter: “Riviercruises zijn voor de Nederlandse markt nog onontdekt gebied. In Amsterdam komen per dag twintig schepen aan met aan boord alle nationaliteiten, behalve de Nederlandse. Dat is onze eigen thuishaven dus we hebben echt het idee dat we daar veel meer mee kunnen.” Ook een riviercruise is voor jong en oud, zo benadrukt het tweetal. “In Rotterdam vertrekt elke dinsdag de A-ROSA Sena, het grootste riviercruiseschip van Europa. Alle hutten op dit schip hebben een balkonhut, er zijn familiehutten tot zes personen, er is een kinderclub, er zijn zwembaden: dit is echt een geweldig schip. Enige nadeel: alleen vertrek uit Keulen. Dat geeft aan dat er op het gebied van riviercruises nog veel te halen is.” Om de Nederlandse consument kennis te laten maken met deze manier van cruisen komt Captain Cruise met een paar eigen charters rondom kerst. “We gaan vanaf Rotterdam een paar riviercruises aanbieden. Dat is echt nieuw want vertrek is nu meestal vanaf Nijmegen of Duitsland. De cruises vinden plaats voor en met kerst richting de Duitse kerstmarkten op een echt mooi, modern schip.” Voor meer informatie over de boekingstool, de aanstaande verhuizing en de riviercruises: houd de website van Captain Cruise in de gaten.