Toeristen blijven ruimschoots naar Amsterdam komen. De hoofdstad is zeer in trek, reden tot discussie over overlast. Initiatiefnemers van het burgerinitiatief dat heeft geleid tot de toerismeverordening uit 2021 vinden namelijk dat de stad zich hier zelf niet aan houdt. Wij spraken met Mike de Boer, Commercial Director Renaissance Amsterdam Hotel, en vroegen hem zijn expertise op de zaak te werpen.
Van de door gemeente Amsterdam 'gelegde grenzen aan toerisme' merken ze bij het Renaissance Hotel niet zoveel, vertelt Mike. "Na corona boekten we de grootste cijfers ooit. Daarna hadden we even een dipje, maar vervolgens is het aantal boekingen enkel gestegen. Als we vergelijken met 2019 doen we het stukken beter."
Amsterdams toerisme
Hoe dat komt? "We trekken een steeds jonger publiek aan, aangezien zij meer willen reizen. De markt wordt daardoor groter. Opkomende generaties leveren in op woonruimte om veel te kunnen reizen. Zo delen ze hun leven anders in. Deze bezoekers, maar ook de wat oudere, komen vooral uit de VS, UK en Duitsland," aldus de expert.
Dat zijn volgens Mike niet de 'vrijgezellentoeristen en de drugstoeristen' waar Halsema op doelt met de toerismeverordening. "Amsterdam moet een mooi divers palet van toerisme aanbieden, waaronder high end travellers waarin steeds meer voorzien wordt - de opkomst van het hoge segment. Die drukte kan Amsterdam aan."
BTW-verhoging
Wat merkt het Renaissance Hotel - dat zich in dit hogere segment bevindt - van de vele toeristen? "Onze prijzen stijgen constant maar we merken geen reductie in omzetten. Kortom: de vraag is groot en toeristen blijven graag komen - ook als de prijzen stijgen. Wel moet daarbij gezegd worden dat Q1 en Q4 geen beste periodes zijn, we moeten het hebben van de zomer en nazomermaanden."
De zaken gaan dus goed, alleen er komen grote veranderingen aan in de nabije toekomst. "Wat wel naar is, is dat de btw omhoog gaat van 9 naar 21 procent. Zo concurreer je niet alleen met je buurman, maar ook met andere steden in buitenland. En dat gaat significant drukken op de vraag. Vooral grote zakelijke groepen zullen voor hun kostenplaatje kijken naar steden als München, Praag en Lissabon. Over de impact op individuen durf ik nu nog niets te zeggen," besluit Mike.