In boetiekhotel Posada Terra Santa in Palma de Mallorca klinken glazen. Niet op vakantie, maar op cijfers. Tijdens de Sunny Cars Round Table, exclusief voor vakmedia, deelt de autohuurspecialist opvallend open hoe het bedrijf ervoor staat. En dat blijkt: 2025 zou zomaar het jaar kunnen worden waarin de magische grens van één miljoen boekingen wordt doorbroken.
In 2024 bleef de teller steken op 980.000 boekingen. “We hadden de miljoen kunnen aantikken als we het echt gestuurd hadden,” zegt Lehmann eerlijk. “Maar dan ga je boekingen kopen, en dat is niet hoe wij willen groeien.” De verwachting is dat 2025 wél de grens overgaat. Niet gebaseerd op buikgevoel, maar op harde cijfers: januari 2025 was al goed voor meer dan 20 procent van het halfjaarvolume.
Spanje blijft het populairst als autohuurland, gevolgd door Griekenland, Italië, Portugal en de Verenigde Staten. De gemiddelde huursom? 470 euro voor gemiddeld 8,5 dag huur.
Toch blijft Sunny Cars voorzichtig optimistisch. “Het zomerseizoen moet nog echt loskomen,” nuanceert Sannwald. “We verwachten nog veel last-minute boekingen.”
Reisbureaus versus B2C
Voor wie denkt dat de reisagent uit beeld raakt: niets is minder waar. Ondanks de groei van het B2C-segment (35 procent van de boekingen), onderstreept Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk, het belang van de travel trade. “Zij zijn én blijven cruciaal. Daarom investeren we volop in ondersteuning, tools en trainingen voor reisagenten.” Naast de reisagent dragen ook touroperators (14 procent) en online reisbureaus (18 procent) flink bij aan het verkoopvolume.
Knelpunten en kansen
Toch zijn er zorgen. De kosten voor verzekeringen, reparaties, personeel en balies rijzen de pan uit. Bovendien wordt het beheer van wagenparken complexer: fabrikanten dwingen een combinatie van verbrandingsmotoren en EV’s af, terwijl laadinfrastructuur achterblijft – vooral op vakantiebestemmingen waar afstanden groot zijn.
“Het aandeel elektrische voertuigen groeit, maar niet snel genoeg om aan de eisen te voldoen,” klinkt het. De reden? Te weinig laadpalen, gebrek aan onderdelen en gespecialiseerde werkplaatsen, en nog altijd een lage vraag bij klanten die liever zorgeloos lange afstanden rijden.
Een kijkje achter de schermen
Tijdens het driedaagse evenement bezochten deelnemers ook twee lokale verhuurpartners: GoByCar en Hiper. Voor Suzanne Al, Director Marketing voor Nederland, België en Frankrijk, was het vooral belangrijk om transparantie te bieden. “De Round Table was nadrukkelijk voor vakjournalisten – niet voor reisagenten,” legt ze uit. “Maar als media ons verhaal goed overbrengen, profiteren agenten indirect mee.”
Nieuwe services zoals Fastlane en Contactloos Ophalen zijn daar voorbeelden van. En eind juni volgt een pilot met een slimme schadetool, waarmee klanten bij ophalen en inleveren foto's kunnen maken van hun auto. “We blijven processen verbeteren,” zegt Al, “maar zonder af te doen aan de persoonlijke service waar Sunny Cars bekend om staat.”
Wil je het volledige artikel lezen? Word dan lid van de Reisbizz Society en lees verder.