19 juli 2025
Thumbnail voor ‘Europese reiziger zoekt rust en reist het liefst buiten hoogseizoen’

‘Europese reiziger zoekt rust en reist het liefst buiten hoogseizoen’

Dat Europeanen graag de wereld verkennen, is niets nieuws. Maar hoe ze dat doen, dat verandert wel. Uit een recent rapport van de European Travel Commission (ETC) blijkt dat 77 procent van de Europeanen dit jaar op vakantie gaat tussen juni en november. Opvallend is dat steeds meer vakantiegangers de gebaande paden links laten liggen en bewust kiezen voor rust, ruimte en authenticiteit.

55-plussers blijken het meest reislustig, zo laat het rapport zien. 82 procent van deze groep heeft vakantieplannen gemaakt dit jaar. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn iets terughoudender in het boeken van een reis, met name vanwege beperkte tijd en budget.

Meer dan de helft van de reizigers (55 procent) zegt dit jaar bewust te kiezen voor minder bekende of rustigere vakantiebestemmingen. Het vliegtuig blijft daarbij het populairste vervoersmiddel, vooral vanwege de snelheid en betaalbaarheid. Toch lijkt ook de auto bezig aan een opmars: 32 procent van de ondervraagden reist het liefst over de weg. Flexibiliteit, comfort en de mogelijkheid om afgelegen plekken te ontdekken, worden vaak genoemd als reden

Vakantie dichtbij huis, maar buiten het hoogseizoen

Ook de timing van vakanties verschuift. Hoewel juli en augustus nog altijd populaire vakantiemaanden zijn, geven steeds meer reizigers de voorkeur aan september. Dan is het vaak rustiger, voordeliger én minder warm.

De meeste Europeanen vieren vakantie dicht bij huis: 91 procent kiest voor een bestemming in eigen continent. Zuid-Europese landen blijven favoriet: Spanje is daarbij koploper, met een opvallende stijging van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Italië en Frankrijk volgen, terwijl ook Griekenland zijn plek in de top 5 behoudt. Ook vakanties in eigen land en naar buurlanden blijven geliefd.

Geld voor comfort en beleving

Hoewel het reisbudget van de meeste Europeanen gelijk blijft, is er ook een groep die dit jaar méér wil uitgeven aan comfort en beleving. Vooral 45-plussers investeren graag in fijne accommodaties en goed eten. Reizigers onder de 35 geven hun geld liever uit aan ervaringen, winkelen en wellness.

De conclusie: Europeanen blijven reizen, maar kiezen bewuster. Rust, beleving en kwaliteit voeren de boventoon, en dat het liefst buiten de massa én buiten het seizoen.

Recente berichten