Vaak wordt voor het boeken van vervoer bij luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen wel een fee gevraagd. Klanten zijn graag bereid om voor het zoeken van de optimale reisroute en het foutloos inboeken van de tickets extra te betalen. Waarom dan geen fee voor het samenstellen van een reisvoorstel of het zoeken van de beste deal voor een accommodatie? Is deze toegevoegde waarde niet iets extra waard? Er zijn enkele reisspecialisten die een fee durven te vragen, maar de meerderheid biedt deze service nog gratis aan.
Toegevoegde waarde
Tegelijkertijd besteedt een gemiddelde reisadviseur minstens een halve dag per week aan bijscholing door middel van workshops, webinars en studiereizen. De reisadviseur neemt de klant niet alleen uren zoekwerk uit handen. We kunnen gerust beweren dat doordat het proces van samenstellen en boeken van reizen door een professional wordt gedaan, misstappen worden voorkomen. Zoals die goedkope aanbieding naar de Bahama’s in het orkaanseizoen, of dat voordelige ticket bij een luchtvaartmaatschappij waarvan wij weten dat deze onder curatele staat. Wij hebben een opleiding genoten of minstens enorm veel (reis)ervaring waarmee we de consument helpen aan een onbezorgde vakantie. We staan 24/7 klaar voor de klant. Voor, tijdens en na de reis. Met andere woorden; jouw kennis en service voegen letterlijk waarde toe aan een hotelreservering of een rondreis op maat. Natuurlijk is de klant bereid hiervoor te betalen.
Gratis diensten?
Laat ik het anders zeggen: vraag je jezelf ooit af welke dienstverlener zijn diensten gratis aan biedt? Heb je ooit een huisschilder je huis laten verven voor de prijs van een pot verf? Of een kapper je haren laten verven voor 9,95 euro?
En toch noemen veel collega’s hun gratis advies en service als USP. Waarom zou een maatwerkrondreis, waarbij vanuit kennis en ervaring wordt geadviseerd moeten concurreren met losse internetprijzen? Zijn wij moeder Theresa’s die het liefste alles weggeven?
Kijk op een andere manier naar het vragen voor een fee voor jouw diensten: jij lost het probleem van iemand op. Sterker nog, je zorgt voor een betere vakantiebeleving. Ga in de schoenen van je klant staan en leef je in. En vraag dan gerust een fee voor het maken van een mooi voorstel. Want voor niets gaat de zon op!