17 november 2024
Thumbnail voor Er worden weer net zoveel luchtvaartmaatschappijen gestart als voor de coronacrisis

Er worden weer net zoveel luchtvaartmaatschappijen gestart als voor de coronacrisis

GENÈVE - De luchtvaartmarkt is weer vruchtbare geboortegrond, blijkt uit cijfers van IATA. Volgens de wereldluchtvaartorganisatie gingen er vorig jaar 39 nieuwe commerciële vliegbedrijven van start, net zoveel als voor de coronacrisis. En dat is niet zonder reden. 

“Ondanks felle concurrentie en de vele uitdagingen in de sector heeft de pandemie ook voor kansen gezorgd”, aldus IATA. “Dat komt deels door de groeiende beschikbaarheid van tweedehands vliegtuigen tijdens de crisis en dalende leaseprijzen.”

Meer geboortes dan sterfgevallen
De afgelopen drie jaar daalde het aantal ‘overleden’ luchtvaartmaatschappijen, dat wil zeggen bedrijven die hun vliegvergunning verloren, en ook het aantal ‘slapende’ bedrijven. In 2022 gaven vijftien partijen er de brui aan. Net als in 2021 oversteeg ook vorig jaar het aantal ‘geboortes’ het aantal ‘sterfgevallen’ in de luchtvaartsector. In 2020 was dat ook al zo, maar toen gingen 156 luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen in een ‘winterslaap’ doordat er vanwege reisbeperkingen in bepaalde landen niet of nauwelijks meer kon worden gevlogen.

“Door overheidssteun zijn velen overeind gebleven, anders zou het ‘dodental’ aanmerkelijk hoger liggen”, aldus IATA.

Europese kraamkamer
Iets meer dan de helft van de startups komt uit Europa, om precies te zijn twintig stuks. Daar verdwenen er overigens zeven. Noord-Amerika kende daarentegen meer airlines die stopten dan startten.