24 november 2024
Thumbnail voor Natasja Eshuis en Paula Chaudron op zoek naar overeenkomsten in maatwerkreizen

Natasja Eshuis en Paula Chaudron op zoek naar overeenkomsten in maatwerkreizen

SCHIPHOL - Heeft een touroperator die maatwerkreizen naar Noordwest-Europa aanbiedt overeenkomsten met een verre reizen aanbieder? Of zijn er vooral verschillen? En hoe houd je de afhandeling van maatwerkreizen enigszins efficiënt? Natasja Eshuis, Algemeen Directeur van Travel Trend, en Paula Chaudron, voormalig General Manager en sinds januari Head of Product and Integration van Buro Scanbrit, zoeken de antwoorden op deze vragen tijdens een lunch in Rotterdam.

Op de vraag van Natasja of ze het op dit moment ook lekker druk hebben bij Buro Scanbrit antwoordt Paula het volgende. “Zeker! We zitten volop in het boekingsseizoen en er wordt goed geboekt voor zowel wintersport als zomer. De klant lijkt zich niets aan te trekken van de sombere berichten over inflatie en energiekosten, want de gemiddelde reissom ligt hoog en dat is niet alleen een gevolg van prijsstijgingen. De klant boekt meer aangeklede reizen, inclusief excursies. De husky safari’s in de winter en gletsjerhikes in de zomermaanden zijn bijvoorbeeld een echte hit. Zien jullie deze trend naar complete reizen ook bij Travel Trend?”

Natasja geeft aan zich hier in te herkennen. “Dit jaar heb ik vanwege de drukte meegedraaid op verschillende afdelingen en heb ik fantastische boekingen voorbij zien komen, met alles erop en eraan. Helikoptervluchten, whale en bear watching-excursies, ziplinen, rafting, food tours en excursies per fiets of op de brommer, om wat voorbeelden te noemen. Ik denk dat hierbij de toegevoegde waarde van de reisagent goed tot uiting komt. Door de boeking aan te kleden met extra’s die bij de klant passen, wordt de reis uniek en creëert de reisagent tegelijkertijd extra marge voor zichzelf.”

Reisplanner-tool
Bij Buro Scanbrit kunnen reisagenten en klanten gebruikmaken van een reisplanner-tool op de website. Paula licht toe dat de tool is ontwikkeld voor een specifieke doelgroep. “Sommige reisagenten en klanten willen zelf puzzelen en andere willen volledig ontzorgd worden. De tool op onze website is voor die eerste doelgroep ontwikkeld. Reisagenten of klanten bouwen zelf de reis op en vervolgens gaat er bij ons een controle overheen, onder meer op rij-afstanden. Door dit doe-het-zelven te faciliteren kunnen wij meer tijd besteden aan de klant die behoefte heeft aan menselijk contact”, aldus Paula."

Natasja vraagt zich af of je in deze tool ook vluchten kan verwerken. Paula antwoordt dat er op dit moment alleen accommodaties geboekt kunnen worden. “Voor vervoer en excursies is deze tool nog niet geschikt.” Natasja geeft aan dat de tool daardoor voor hen niet zo geschikt is. “Bij verre reizen heb je vluchten nodig, vaak ook binnenlandse trajecten. Bij Travel Trend komen dit soort aanvragen binnen via het boekingsformulier op de website, dat biedt voldoende ruimte om een rondreis zelf op te bouwen. Ook met reisschema’s die per e-mail verstuurd worden kunnen wij goed uit de voeten.

Volgens Natasja worden er bij Travel Trend alleen offertes uitgegeven als de namen van de klanten worden doorgegeven, plus het budget. "Zo houden we de conversie op peil, omdat we alleen offertes uitbrengen voor serieuze klanten." Natasja is benieuwd naar hoe ze dat bij Buro Scanbrit doen. Paula vertelt dat ze op dezelfde manier werken. “Zonder namen en budget geen offerte. En natuurlijk hebben we concrete vertrekdata nodig.”

Wil je meer lezen over het maatwerk bij Buro Scanbrit en ben je benieuwd naar de conclusie over hun overeenkomsten? Lees dan de rest van het gesprek verder in onze Maatwerkspecialisten Special.