21 november 2024
Thumbnail voor Daniëlle Groot: Segmentatie van Nederlandse MSC-klant spreekt vooroordelen over cruisen tegen

Daniëlle Groot: Segmentatie van Nederlandse MSC-klant spreekt vooroordelen over cruisen tegen

DOHA - Het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises, ‘MSC World Europa’, is afgelopen november officieel gedoopt tijdens een traditionele doopceremonie in Doha, Qatar. Daniëlle Groot, Sales Manager voor het Nederlandse kantoor, reisde samen met een groep retailers naar Doha om kennis te maken met het schip. In het warme Doha gaat Reisbizz Magazine in gesprek met Daniëlle over de vooroordelen met betrekking tot cruisen, de laatste ontwikkelingen van de rederij en haar missie om MSC en de reisagent nader tot elkaar te brengen.

In de presentaties naar de reisagent toe wil Daniëlle de vooroordelen die heersen over het cruisen ombuigen. “Zo wordt er vaak gedacht dat cruisen voor oude mensen is en dat het duur is. We laten dan graag zien hoe de segmentatie van MSC er op de Nederlandse markt uitziet: in 2019 bestond 29 procent van de Nederlandse gasten uit gezinnen met kinderen onder de 18 jaar. Slechts 16 procent was 65+. Ook is het belangrijk om de prijs/kwaliteitsverhouding uit te lichten: een all inclusive cruise voor een gezin met twee kinderen in de voorjaarsvakantie op een schip die Noord-Europese havens aandoet, is op dit moment goedkoper dan verblijf van een week in een huisje in Nederland.”

Reissom
Volgens Daniëlle is het daarnaast heel Nederlands om enkel naar de reissom voor aanvang van de vakantie te kijken en niet naar wat je aan het einde van de vakantie totaal hebt uitgegeven. “Een cruise is een heel compleet product waarbij veel inclusief is, dan is het logisch dat de reissom hoger uitvalt dan een campingvakantie. Maar tel daar eens al je kosten gedurende de vakantie bij op. Ik weet zeker dat men versteld staat over de totaalkosten die men uitgeeft aan zo’n vakantie.”

Gemiste kans
Een andere misvatting – of eigenlijk kans – ligt volgens Daniëlle bij het vooraf boeken van excursies. “Nederlanders willen dat niet, wordt dan gezegd. Ze zouden zelf van boord willen gaan en de bestemming ontdekken. Uit onze statistieken blijkt echter dat vooral Nederlanders veel spenderen aan boord bij MSC. Het meeste daarvan wordt uitgegeven aan excursies.” Daar ligt een grote kans voor de reisagent, stelt Daniëlle. “Wij geven commissie als die excursies vooraf worden geboekt. Attendeer je klant erop dat er mogelijkheden zijn om vooraf excursies te boeken. Vooraf zijn de excursies vaak nog goedkoper ook en de klant is verzekerd van een plek. En hoe mooi is dat de reisagent hier ook nog commissie over krijgt: een win-win situatie.”

Een unieke reis, zoals die naar Qatar, helpt Daniëlle in het bewust maken van de reisagent en het beter leren kennen van de retail. “Het gezelschap waar we mee op reis zijn, dat is zo waardevol en levert ons veel op. Dan is het net een olievlek wat zich vanzelf verspreidt. Ik denk dat we het goed doen op het moment en we gaan met volle kracht vooruit. En dat willen we graag vasthouden om nóg groter te worden. En dat doen we heel graag met de reisagent”, sluit Daniëlle af.

Op de hoofdfoto Daniëlle Groot (in het midden) met de groep retailers in Doha.

Wil je meer weten over hoe MSC Cruises zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld en wat voor veranderingen de fusie van het Nederlandse en Belgische kantoor met zich meebrengt? Lees dan het volledige artikel in het nieuwste Reisbizz Magazine.