22 november 2024
Thumbnail voor Booking.com: Vakantie voor groot deel Nederlanders topprioriteit

Booking.com: Vakantie voor groot deel Nederlanders topprioriteit

AMSTERDAM - Ondanks beperkingen waar de wereld op dit moment mee te maken heeft, blijven vakanties en reizen voor 41 procent van de Nederlanders een topprioriteit. Reizigers staan te popelen om in 2023 in het vliegtuig te stappen en volop te gaan reizen, zo blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Booking.com.

“De afgelopen jaren hebben we ervaren dat reizen niet een vanzelfsprekendheid is. Dit onderzoek laat zien hoe reizigers zich aanpassen aan de nieuwe realiteit, zonder plezierige ervaringen op te geven. Onderzoeksresultaten laten zien dat reizen een manier is om onbezorgd geluksmomenten te beleven en te kunnen ontsnappen aan het negatieve nieuws”, verklaart Arjan van Dijk, Senior Vice President en Chief Marketing Officer bij Booking.com, over het uitgevoerde onderzoek.

Besparen om te kunnen spenderen
Volgens Booking.com wordt budgetbewustzijn als prioriteit beschouwd. Bijna de helft van de reizigers probeert geld te besparen door te kiezen voor langere reisroutes of door buiten het hoogseizoen te reizen. Dit onderzoek toont aan dat deze reizigers voorkeur hebben een of twee langere reizen i.p.v. meerdere kortere vakanties.
Naast budgetbewustzijn staat voor 83 procent van de Nederlanders een nostalgische reis bovenaan hun voorkeurslijst. Generaties die dit niet hebben meegemaakt verlangen naar een trip down the memory lane.

Cultuurshock
Daarnaast blijkt volgens Booking.com dat 29 procent van de Nederlandse reizigers in het nieuwe jaar graag een cultuurshock ervaart op vakantie. Het verkennen van een stad met verborgen parels (22 procent) of een andere cultuur en taal ervaren (50 procent) zijn twee opties die populair zijn bij reizigers die deelnamen aan dit onderzoek. Tevens beleeft 63 procent van de Nederlandse reisliefhebbers graag een reis die buiten hun eigen comfortzone valt. Booking.com geeft aan dat naar verwachting niche-reizen waar men wordt aangemoedigd tot extreme ervaringen populair gaan worden in 2023.

Back to basic
Kampeervakanties worden in 2023 populair volgens Booking.com. Ruim een derde van de Nederlanders wil meer gaan genieten van de basis door weg te vluchten uit de realiteit. 50 procent van de Nederlandse reizigers geeft aan meer survival skills te willen leren. Daarbij is het echter noodzakelijk dat er bereik aanwezig is. Bijna de helft van de Nederlandse vakantiegangers zien een telefoon- en internetverbinding als vereiste als ze op avontuur gaan in de wildernis.

Naast het beleven van avontuur vinden Nederlandse reizigers het volgens Booking.com ook belangrijk om rust op te zoeken. Meditatie- en mindfulness reizen zijn in het nieuwe jaar met 30 procent nog steeds geliefd bij Nederlandse reizigers.

Erotische reizen
Tot slot geeft Booking.com aan dat 28 procent van de Nederlandse reizigers openstaat voor een erotische reis. Resorts die gericht zijn om in specifieke fetisjen te duiken worden volgens dit onderzoek in 2023 nog bekender.