LEUSDEN - Hanita van der Meer treedt per 15 september in de voetsporen van Mirjam Dresmé en neemt de functie van communicatie- en marketing specialist binnen de ANVR op zich. Hanita is een bekende in de branche en werkte bij onder andere Thomas Cook en OYO Vacation Homes. Reisbizz.nl vroeg Hanita naar haar nieuwe functie en haar carrière in de reisbranche.
Toen Hanita begin twintig was, begon zij bij Neckerman Reizen als reisleidster en heeft ze vijf jaar in allerlei landen gewerkt. “Daarna ben ik op diverse afdelingen van Neckermann/Thomas Cook werkzaam geweest waarvan twaalf jaar op de afdeling Sales.” In 2010 switchte Hanita binnen het bedrijf naar de afdeling marketing en nam ze de PR, communicatie en woordvoering op zich. “Dit heb ik tot en met het faillissement van het bedrijf met veel plezier gedaan.”
In de afgelopen 2,5 jaar is Hanita werkzaam geweest als PR en Brand director voor OYO Vacation Homes dat in Nederland voornamelijk bekend is van het merk Belvilla. “Daar heb ik succesvol de hele Europese PR en communicatietak opgezet. Het was lastiger vanwege corona, maar we zagen de kansen met vakantiehuizen waar mensen vooral naar op zoek waren en hebben in een sneltreinvaart in acht landen PR, communicatie en woordvoering opgezet.” Vanaf 15 september begint Hanita aan haar nieuwe functie bij de ANVR.
Wat verwacht je van je rol?
“Ik verwacht dat ik zal moeten wennen aan een andere manier van communiceren, niet meer commercieel. Daarnaast hoop ik dat ik mijn uitgebreide kennis en ervaring kan gebruiken om de communicatie naar de achterban en de media uit te breiden, ook in niet-crisistijden.”
Welke kennis en ervaring neem jij mee in je nieuwe rol?
“Een zeer uitgebreide ervaring in crisiscommunicatie en uitvoerige kennis in PR en woordvoering.”
Wat worden jouw speerpunten?
“Mijn focus zal vooral liggen op het meer zichtbaar maken van de branchevereniging en de voordelen voor de leden en de consument. Mijn doelstelling is dan ook om veel bij de leden te komen en te weten wat er speelt in de branche.”
Zijn er dingen die je anders zou willen invullen?
“Dat kan ik nu nog niet goed zeggen omdat ik me eerst zal moeten verdiepen in hoe de processen nu gaan binnen de ANVR. Ik ben niet iemand die bij een bedrijf binnenkomt en direct alles wil omgooien. Er zitten verschillende mensen bij de ANVR en in het bestuur met heel veel kennis van zaken waar ik eerst goed naar wil luisteren. Daarna wil ik samen met hen kijken wat de nieuwe communicatiestrategie gaat worden.”
Wat ga je aanpakken of wat wil je anders doen?
“Ik ben iemand die graag uitdagingen aangaat en anderen ook graag uitdaagt om op verschillende of andere manieren naar iets te kijken. Ik zal dat ook hier gaan doen. Welke dingen daardoor veranderen zal de tijd leren.”