SCHIPHOL - De ANVR roept de Surinaamse president Santokhi op om in te grijpen bij Surinam Airways (SLM). In een brief vraagt de brancheorganisatie om een oplossing voor de vluchtuitval die het bedrijf nu al een halve maand teistert, waardoor reizigers in het ongewisse zitten.
In de brief verzoekt de ANVR de president en de regering van het Zuid-Amerikaanse land er alles aan te doen om SLM weer in de lucht te krijgen, waarbij een normale en gezonde vluchtuitvoering wordt gewaarborgd en de rechten van passagiers adequaat worden gerespecteerd. “Alleen op deze manier kan SLM zekerheid geven aan de ANVR-leden zodat zij weer met vertrouwen vluchten van SLM aan hun klanten kunnen verkopen.”
De brief volgt op een eerder verzoek afgelopen week aan de directie van SLM om duidelijkheid te geven over de situatie bij SLM. De vluchten van SLM op Amsterdam maar ook op Miami zijn (tijdelijk) opgeschort, maar het is nog onduidelijk of daarna weer wordt gevlogen. De financiele situatie van de SLM is allerminst rooskleurig. SLM biedt klanten een latere vlucht aan of een voucher.
“Wij maken ons zorgen over de situatie rond SLM. SLM biedt klanten niet een terugbetaling van de tickets voor de opgeschorte vluchten. Dit is niet overeenkomstig de wettelijk regels. Er moet voorts duidelijkheid komen over de toekomst van SLM. President Santokhi is actief betrokken bij het herstelplan voor de SLM. Dit wordt uiteraard gewaardeerd en wij hebben hem in een brief gevraagd alles te doen om te zorgen voor een normale vluchtuitvoering waarbij de rechten van passagiers worden gerespecteerd. Zo kan er weer vertrouwen komen in het vliegen met SLM en kunnen ANVR-leden weer met vertrouwen de vluchten van SLM verkopen”, aldus Walter Schut, adjunct-directeur ANVR.