De jaarlijkse uitgaven aan vakanties van zowel oudere als jongere Nederlanders nemen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toe. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO dat donderdag wordt gepubliceerd. Volgens het rapport stijgen de vakantiebestedingen van generatie Y - Nederlanders tussen 25 en 35 jaar - naar verwachting met 32 procent tot 5,75 miljard euro.
Ook de vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent tot 7,62 miljard euro. “Uitbaters van vakantieparken, campings en glampings kunnen deze omzetgroei naar zich toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties”, stelt de bank in het rapport. “Dat stelt hen in staat óók andere doelgroepen te bereiken.” De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen in de periode van 2022 tot 2027 met 20 procent namelijk minder hard, zo blijkt. rapport van ABN AMRO dat vandaag wordt gepubliceerd. In de analyse van ABN AMRO is rekening gehouden met de vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen.
Vrouwelijke soloreiziger
De groep 25 tot 35-jarigen zijn vooral op zoek naar bijzondere ervaringen en waarderen het comfort van ‘glamping’: kamperen in de luxe zoals je in een hotel of vakantiehuis kunt verwachten, aldus het rapport. “Aanbieders die dit combineren met mogelijkheden voor sociaal contact, zoals gemeenschappelijke kook- en eetruimtes en avonden met livemuziek, kunnen deze doelgroep aanspreken. Aangezien jongere reizigers vaker spontaan boeken of omboeken, kan ook het bieden van flexibele annuleringsvoorwaarden de drempel verlagen om een vakantie te boeken. Ook bij de 45 tot 55-jarige vakantiegangers is de behoefte aan luxe en comfort in de natuur aanwezig, waarbij rust en ontspanning belangrijke reismotieven zijn.” Daarnaast blijkt uit het rapport dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aantal - zeker onder vrouwen - in beide leeftijdsgroepen sterk groeit. “Aanbieders doen er daarom goed aan informatie te verstrekken over attracties, wandelroutes en activiteiten die bij uitstek geschikt zijn voor soloreizigers.”
Ecotoerisme
Uit het rapport blijkt dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. “Om verantwoord te kunnen recreëren is extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens én natuur behouden blijft.” Dat betekent dat een balans tussen groen en toerisme moet worden gevonden. “Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan een manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie,”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zijn hun afval goed scheiden of water besparen.”