28 februari 2024
Thumbnail voor Benjo van Laarhoven: Bedrijven die inzetten op technologie behoren tot succesvolste spelers in de branche

Benjo van Laarhoven: Bedrijven die inzetten op technologie behoren tot succesvolste spelers in de branche

In het voorwoord van de nieuwe editie van Reisbizz Magazine vraagt Natasja Hoogstede aandacht van de oude rotten in het vak. Zij nodigt hen uit hun verhaal/werkervaring te delen en zo meer jonge mensen naar de sector te trekken. Een van de reacties komt van Benjo van Laarhoven, Expense Program Director bij travel technology bedrijf Amadeus.

“Als vader van twee millennials ben ik toch best trots dat ze pa's sporen hebben gevolgd. De ene zoon is klaar, en de andere bijna klaar met de Hoge Hotelschool. Ze hebben dus ook gekozen voor onze prachtige branche.

Maar wacht even... De oudste is twee jaar geleden afgestudeerd en werkt nu als digital marketeer buíten de reisbranche en de jongste? Die is stellig dat de reisbranche niet uitdagend genoeg is. Moet ik dan toch mijn rol als ‘Travel Industry-evangelist’ ook binnen het gezin wat serieuzer gaan nemen? Deze rol vervul ik in mijn zakelijke leven tenslotte al bijna 30 jaar.

Als reis-evangelist vertel ik op feestjes en partijtjes welke rol het travel-ecosysteem heeft; het bestaat uit vele ‘dots’ (punten) die op meer of mindere wijze aan elkaar verbonden zijn.

Ik heb gewerkt voor de drie grote wereldwijde TMC's (zakenreisbureaus), daar leerde ik hoe je de vele punten met elkaar moet verbinden. Daarna legde ik, als consultant, uit hoe andere bedrijven deze strategie kunnen gebruiken om voordeel te behalen bij hun eigen klanten. Dat deed ik met behulp van de zogenoemde ‘dots’ door te laten zien hoe je die goed met elkaar verbindt.

In mijn managementposities bij Travel Tech-bedrijven heb ik gezien dat bedrijven die technologie als kans zien tot de succesvolste spelers behoren in de zakelijke dienstverlening. Kortom: genoeg kansen om mijn zoons toch nog op het juiste spoor te krijgen.

En dat is precies wat ik mijn zoons vertel: ‘Het travel-ecosysteem kan beter worden als de verschillende ‘dots’ goed met elkaar worden verbonden. Dat doe je door te kijken naar de elementen die het meeste invloed hebben op de kwaliteit van de verbinding tussen mensen en technologie. En dat begint bij de mens zelf; mensen die het complexe ecosysteem doorzien en op basis daarvan kunnen adviseren, mensen met een jonge geest, slimme mensen. De consultant van de TMC adviseert immers bedrijven en hun reizigers. Maar de TMC’s die het travel-ecosysteem snappen, zullen inzien dat techbedrijven kunnen helpen met het creëren van grote successen voor de zakelijke dienstverlening.’

Mijn eerste zoon heeft binnenkort een sollicitatiegesprek bij een groot consultancybedrijf op de planning en oppert gelijk ‘dat de ‘punten’ op meerdere lagen kunnen samenwerken, dat waarde creatie wederkerig kan zijn.’

’Zeg pa, ik dacht dat het in de reisbranche om transacties ging. Hotelbedden en vliegtuigstoelen wegzetten, pakketten samenstellen en verkopen. Nooit geweten dat de spelers dagelijks nieuwe producten ontwikkelen, er overal nieuwe distributiekanalen worden geopend, dat sustainability door mensen en technologie in het ecosysteem transparant wordt gemaakt. Ik begrijp nu dat de top 5- consulting bedrijven en ander tech giants in de reisbranche investeren. Brands die jouw branche sexier maken.’

En precies dat is het verhaal dat we als branche nog beter moeten verkopen aan een nieuwe lichting collega's. Nieuwe collega's die kansen als AI en NDC omarmen en verbindingen maken tussen de punten en die nieuwe punten identificeren en ontwikkelen. ‘Connected dots die groei brengen. Groei die meer is dan het meten van transacties.

Recente berichten