30 april 2024
Thumbnail voor Harri Theirlynck: Europees treinreizen is pure mentale verrijking

Harri Theirlynck: Europees treinreizen is pure mentale verrijking

Europees treinreizen is volgens Reisbizz Magazine-columnist Harri Theirlynck net vrijen: “Als je het graag wilt, wordt het steeds leuker.” In de Steden & Treinreizen Special schrijft hij in zijn nieuwste column waarom.

De European Sleeper rijdt met een nachttrein van Amsterdam naar Berlijn en vandaar dóór naar Dresden en Praag. Als je geluk hebt, doe je er 12,5 uur over. Als je veel geluk hebt, doe je er 14,5 uur over, en je bent een bofkont als je er (staking, omleiding, kapotte loc) 20 uur over doet.

24 uur was ook goed geweest, want het gaat om het avontuur. Doorgewinterde treinfanaten en treinjournalisten vinden elke minuut in de trein geweldig. Op Facebook stonden de eerste treinjournalisten bij aankomst van hun proeftrein in Praag - twee weken voor de eerste officiële rit - te glunderen. “Het was een feestje”, vonden ze. Ze hadden geslapen, gekaart en gezellig gepraat met hun medepassagiers. Jammer van de probleemloze rit.

Kan het niet sneller per vliegtuig of eigen auto? Die vraag moet je gewoon niet stellen. Je gaat ook niet de Kama Sutra met een technisch handboek vergelijken.

Europees treinen is slow travel, rangeerterreinen, kilometers die traag als teer voorbijtrekken, een etmaal gepiep en gekraak, de zon zien opkomen, elanden en beren bespeuren en ontdekken dat je na drie dagen zwoegen op internet gereserveerde couchette bezet blijkt door vier Bulgaarse bodybuilders met ook een geldig kaartje. Puur mentale verrijking.

De hele column van Harri lezen? Ga dan naar de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.

Recente berichten