11 november 2024
Thumbnail voor Marcel Baltus: Dikke duim omlaag voor de reissector

Marcel Baltus: Dikke duim omlaag voor de reissector

Dat schouderklopje schijnt zelfs de dopamine aanmaak in je lijf een kick-start te geven. Het mag dan ook niet verbazen dat er honderden vakprijzen zijn voor welhaast iedere beroepsgroep. Van de prestigieuze Nobelprijs, Booker prijs, Oscars, de Grammy Awards tot en met landelijke en lokale vakprijzen.

Als toeristisch PR-bureau vonden wij het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat wij ruim tien jaar de Aad Struijs Persprijs (ASP) sponsorden, een lofzang voor de mooiste reisverhalen en een ferme schouderklop voor de journalist/blogger. Eerst in printvorm, later uitgebreid met de categorieën digitaal, fotografie en vlogs.

Maar afgelopen december kondigde het ASP-bestuur aan te moeten stoppen met de organisatie van de prijs. Reden: het gebrek aan sponsors. Nou moet u weten dat het in het leven houden van de ASP per jaar zo rond de 3 tot 3,5 duizend euro kostte. Niet echt een fenomenaal bedrag. Maar hoezeer voorzitter Ed Lodewijks zich een slag in de rondte rondbelde om toeristische organisaties over te halen deze oorkonde te ondersteunen, hij ving steeds bot.

Het bericht deed mij een beetje pijn. Niet alleen omdat ik zeer veel respect heb voor naamgever reisjournalist Aad Struijs (1946-2004), met wie ik in mijn Lekker weg in eigen land PR-baan bij organisatie Toerisme & Recreatie AVN vele persreizen mocht maken, maar ook omdat we nu journalisten, bloggers en vloggers niet langer op een leuk voetstuk even kunnen bewieroken.

Nederland telt zo’n 40.000 bedrijven in de reissector. Dat is dus omgerekend 0,10 eurocent per bedrijf om de ASP in het leven te houden. Maar touroperators, hotels, verkeersbureaus, luchtvaartmaatschappijen, kofferfabrikanten, cameramerken, campingketens en andere reisorganisaties gaven niet thuis. En ook het merendeel van de collega PR-bureaus hielden de hand op de knip. Terwijl vrijwel ieder toeristisch bedrijf zijn en haar vruchten plukt van (vrije) publiciteit in print en online media.

Wat een armzalige sector is de reisindustrie soms. In plaats van duimpje omhoog geef ik nu een dikke duim omlaag.

PS: Hoofdsponsor was jarenlang – dank! - de Vakantiebeurs, die vanwege de zware coronajaren moest bezuinigen en zich terugtrok als sponsor.

Marcel Baltus
Baltus Communications



Recente berichten