Is dit de eerste campagne die jullie in lange tijd weer hebben gelanceerd?
Manon: “Ja dat klopt, het is alweer even geleden dat we campagne hebben gevoerd. De reden daarvoor snappen we allemaal denk ik. Afgelopen december zijn we nog aanwezig geweest met een kerstgroet, maar daarvoor was september voor het laatst. Op onze eigen kanalen zijn we wel met content de verbinding blijven zoeken met onze volgers. Maar ook dat doen we nu weer actiever. Het is fijn dat we meer perspectief hebben, en dat mijn collega’s en ik weer kunnen doen wat we het liefste doen!”
Waarom besloten jullie om het nu weer op te pakken?
Frans: “We houden het sentiment in de markt continue in de gaten en volgen uiteraard ook de persconferenties. We hebben de strategie om eerst ons merk te laden en vertrouwen te winnen, voordat we ons op sales richten. Met de aangekondigde versoepelingen vanaf 28 april, zoals het afschaffen van de avondklok en het openen van de terrassen, voelde de stap naar versoepelingen in reisrestricties steeds dichterbij.
De juiste inzichten, een gerichte aanpak per doelgroep, flexibiliteit en een tikkeltje lef waren in dit proces heel belangrijk. Alles zo goed mogelijk voorbereiden en dan wachten op het juiste moment. Wetende dat dat zo weer kan wijzigen, heb je uiteindelijk ook nog een tikkeltje lef nodig om te zeggen, nu gaan we ervoor!”
Wat was het doel van de campagne? Wat hoopten jullie te bereiken?
Manon: “Veel Nederlanders hebben normaal eind april hun zomervakantie al geboekt, maar dit jaar is er veel onzeker. Voor ons de uitdaging om weer in verbinding te komen en het vertrouwen te winnen van de consumenten. Met de ‘Echt Samen’ commercial willen we een boodschap brengen waar mensen zich in kunnen herkennen en die gehoor geeft aan de gevoelens en verlangens. En die behoefte is om weer positief vooruit te kijken naar het moment dat we weer vrij zijn om te doen en laten wat we willen, zoals op reis gaan.”
Frans: “Daarnaast willen we mensen laten weten dat je met een goed gevoel je zomervakantie kunt boeken bij Transavia. We begrijpen heel goed dat consumenten wat onzeker zijn in het boeken van een reis in deze tijd. Met Flex en Transavia Holidays geven we invulling aan die behoefte. Zo heb je bij het boeken van je ticket de controle en flexibiliteit om de vluchtdatum zonder extra omboekingskosten te wijzigen. Ook hebben klanten geld-terug-garantie, repatriëringsgarantie wanneer je bestemming code oranje is en val je onder de SGR.”
#SamenVerantwoordReizen, is dat de lijn die jullie nu doortrekken in jullie campagnes?
Frans: “#SamenVerantwoordReizen zijn we vorig jaar gestart en trekken we door. In deze tijd moeten we bij de impact van al onze acties stilstaan, en zo geldt dat zeker ook voor reizen. De hashtag is tweeledig. Allereerst gaat het om samen op een duurzame manier reizen, op een verantwoorde manier. We hebben initiatieven om de luchtvaart duurzamer te maken, daarin zijn nog veel stappen te zetten.
Maar als tweede gaat de hashtag ook over samen reizen verantwoord maken in deze tijd van corona. Dat we rekening houden met elkaar en we het zo samen veilig kunnen houden. Ook daar gaat het om gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Zie hier de commercial van Transavia: