Reisbizz-collega Linda Andeweg reisde deze maand samen met de Nederlandse delegatie naar de IPW, de grootste toerismebeurs van de VS, die dit jaar in Los Angeles plaatsvond. Veel leden van de delegatie hebben de Pow Wow, zoals de IPW ook wel bekend staat, al tien, twintig of zelfs dertig keer bezocht. Linda sprak met verschillende aanwezigen over hun ervaringen tijdens deze editie.
Marc van Amsterdam, (mede)eigenaar van Sunair Vakanties, bezoekt de IPW regelmatig met als doel om bestaande relaties te spreken en nieuwe relaties te zoeken. “Hier wordt ons product mede bepaald”, vertelt hij. Eén van de grootste bestemmingen van Sunair is New York, wat met name in de zomermaanden steeds vaker geboekt wordt in combinatie met Miami en Washington. “In New York hebben we ons aanbod uitgebreid. Verder is Chicago als nieuwe bestemming toegevoegd aan ons aanbod”, aldus Van Amsterdam.
Melanie Modder is ook geen onbekende van de IPW en startte in november 2022 onder de merknaam Travel Time met de verkoop van verre reizen. Inmiddels biedt de touroperator naast de VS ook Canada, Mexico, de Caribbean, Zuid-Afrika, Bali, Australië en Nieuw-Zeeland aan.
Visit USA
Vincent van Leeuwen is eigenaar van BuroSix, een PR- en communicatiebureau dat verschillende regio’s in de VS vertegenwoordigt. Daarnaast is Van Leeuwen medebestuurslid van Visit USA en is hij namens de US Travel Association, de organisator van de IPW, member van de International Advisory Committy (IAC). Hij selecteert onder andere de deelnemers die mee mogen naar de IPW en benadert eventuele nieuwe Amerika-aanbieders en media. Visit USA is in het leven geroepen aangezien er nog geen Nederlands toerismebureau voor de VS bestond. Zij willen als onafhankelijke partij samenwerken met alle toeristische disciplines, de krachten bundelen en kennis delen. Visit USA telt in totaal zo’n 65 leden. Naast Vincent van Leeuwen bestaat het bestuur uit voorzitter Brigitte Bosma (Style in Travel), Hans Tattersall (TUI at Home), Rianne van der Linden (Target Travel), Hanny Fluit (Target Travel), Bart Verhoeff (AmerikaNu), Wilfried Verkaik (de Jong Intra Vakanties) en Chris Freitag (Special Traffic).
Tekst gaat verder onder de foto.
Voor Hanny Fluit en Rianne van der Linden van Target Travel voelt de IPW als een familiereünie. “We zijn een groep gepassioneerde specialisten bij elkaar, als promoters van Amerika. Wij doen dat écht met elkaar. De concurrentie speelt daarin geen rol, iedereen gunt elkaar wat”, aldus beide. Target Travel verzorgt het secretariaat voor Visit USA en doet de PR en marketing voor 23 Amerikaanse staten.
Nieuwste trends
Namens Special Traffic reisde product manager Irene Dijkstra af naar Los Angeles. De Deep South wordt steeds populairder bij de reisorganisatie. “Verder zijn kleinschalige accommodaties, zoals een verblijf op een ranch, en excursies waarbij kennis wordt gemaakt met de authentieke cultuur de nieuwste trends”, vertelt Dijkstra.
Wilfried Verkaik, product manager bij de Jong Intra Vakanties, bezocht de IPW al 22 keer. Hij wordt gekscherend ‘veteraan’ genoemd. Verkaik benoemd het belang van netwerken op de beurs en spreekt zowel bestaande als nieuwe contacten. Vooral voor 2025 heeft Verkaik hoge verwachtingen voor de verkoop van het Amerika-product. “De Amerikanen reizen zelf steeds meer buiten hun eigen land, waardoor de beschikbaarheid meer wordt en de prijzen dalen.” Ook Peter van Veenendaal bezoekt namens Travel Trend al jaren de beurs. “Ook dit jaar is het weer gelukt om een aantal leuke nieuwe bestemmingen te ontdekken. Voor de zomer van 2025 komen we dan ook met nieuwe en verbeterde autorondreizen, capertours, en meer unieke lodges, glampings en plantagehuizen.”
Tekst gaat verder onder de foto
Inclusiviteit
Als oprichter van Buitengewoon Reizen, specialist in aangepaste reizen, zet Gerda van ’t Land zich al jaren in voor inclusiviteit. “Reizen moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ieder land heeft zijn eigen maatstaven. Er is geen uniformiteit waardoor reizigers met een beperking voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan. In Amerika is er steeds meer aandacht voor dit thema, maar we zijn er nog lang niet”, aldus Van ’t Land.
Charonne in het Veld van Brand USA merkt op dat er in relatief korte tijd veel verandert, juist ook in de VS. “Houd je kennis goed op peil en raadpleeg de website traveltrade.visittheusa.com voor alle handige en nuttige informatie. Binnenkort volgt de lancering van het trainingsprogramma USA Discovery Program.”