21 november 2024
Thumbnail voor Anja Bos vanuit Griekenland: Haal klant niet over te reizen

Anja Bos vanuit Griekenland: Haal klant niet over te reizen

ATHENE - Samen met haar dertienjarige zoon Willem is zelfstandig reisondernemer Anja Bos op vakantie naar het Griekse vasteland. In gesprek met Reisbizz.nl vertelt ze alles over hoe de voorbereidingen verliepen, hoe het is om vakantie te vieren in Griekenland en de mooie moeder-zoon reis. “We genieten niet met 200 maar met 300 procent.”

Anja is met haar reisonderneming True Places Travel aangesloten bij Face2Face Travel. De vakantie naar Griekenland is een uitgestelde groep acht reis die zij samen met haar zoon zou maken. “De reis is in de meivakantie van 2020 niet doorgegaan en kon ook dit jaar in mei nog niet plaatsvinden. Dus ik dacht, dan gaan we gewoon in de zomer.” Haar zoon wilde graag de echte versie van zijn favoriete video game zien, dus zijn ze voor een vijfdaagse trip afgereisd naar Griekenland. “Vanaf Nafplion, de eerste Griekse hoofdstad, via Sparta naar Olympia en weer via Athene terug. Erg warm in de zomer, maar een grote kans op doorgang.”

Dertien dagen voor vertrek heeft Anja haar tweede vaccinatie gehad, waardoor ze allebei moesten testen voor ze naar Griekenland afreisden. “Door de verhalen van collega’s had ik veel stress over de duur van de uitslag, maar het bleek dat ik binnen een half uur de uitslag al had ontvangen in mijn spambox.” Anja vindt het terecht dat reizigers zich moeten laten testen voor een reis, ook als ze zijn gevaccineerd. “Je komt immers uit een hoogrisicogebied een gastland binnen.” Naast het testen en het invullen van het Griekse PLF formulier, moeten reizigers naar Griekenland weinig anders te doen.

Anja samen met haar zoon Willem in Griekenland.

Veilig gevoel
In Griekenland moet in alle binnenruimtes, dus ook in de gang van het hotel, een mondkapje gedragen worden. Volgens Anja dragen veel Griekse toeristen ook een mondkapje op straat. “Dit geeft mij een veilig gevoel.” Vorige week werd bekend dat binnen in Griekse horeca alleen gevaccineerde toeristen worden toegelaten. Anja merkt hier weinig van. “Niemand vraagt naar coronabewijzen en je hoeft ook niets in te vullen. Maar goed, wij zijn er pas twee dagen.”

Het zorgdragen voor tijdige testuitslagen heeft Anja wel iets meer stress opgeleverd dan normaal. “Net als dat je naar Schiphol rijdt en je drie keer checkt of je je paspoort wel bij je hebt. Het is een nieuwe manier van reizen en dat moet je wel willen.” Anja stelt dat de andere kant van de medaille is dat er veel minder toeristen zijn. “Hadden we het vorig jaar niet over overtoerisme en alle gevaren en vervuiling die dat met zich meebrengt? Het is echt een verrijking en door de rust krijg je het besef dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Dat maakt het extra bijzonder.” Anja stelt dat zij en haar zoon niet met 200 procent maar met 300 procent genieten op de reis.

Leren leven met het virus
Anja vindt het heerlijk om in een land te zijn waar ze zich wel aan de regels houden. “Dat is wel anders in Nederland. Ik erger me aan de eigenwijsheid in ons land. Alle obers, receptionisten en winkeliers dragen hier mondkapjes en desinfecteren grondig. En dan niet zo’n half kapje of onder je neus.” Voor Anja voelt dit als respect naar de medemens en het virus. “Ik denk dat we moeten leren leven met het virus en dat gaat gepaard met respect, voorzichtigheid en bewustzijn.”

Aan haar collega’s wil Anja meegeven om vooral de klant niet over te halen om op reis te gaan. “Helaas zijn we nog niet in een stadium waarin we onbezorgd op vakantie kunnen gaan. Je moet de actuele reisadviezen, die ook nog eens in no-time kunnen wijzigen, blijven volgen en hierop anticiperen.” Volgens Anja is een goed gesprek met de klant over de voor- en nadelen belangrijk. “We moeten mensen die écht op vakantie willen assisteren en helpen waar mogelijk. Alleen de klant die graag wil en flexibel is kan ook de juiste voorbereiding treffen. Een goede reisverzekering is dan ook essentieel.”