15 oktober 2024
Thumbnail voor Annemarie van Erp: ‘Passie is het belangrijkste voor een succesvolle onderneming’

Annemarie van Erp: ‘Passie is het belangrijkste voor een succesvolle onderneming’

In 1990 begon Annemarie van Erp als reisbureaumedewerkster bij reisbureau Van Dongen in Veghel. Nu, bijna 33 jaar later, viert ze haar tienjarige jubileum als zelfstandig reisadviseur in haar gloednieuwe kantoor aan huis in Heeswijk Dinther. Reisbizz ging op bezoek en nam een kijkje in haar eigen reisbureau.


Het is het eerste wat je ziet bij binnenkomst: een houten bord versierd met palmbomen, een berg, de zee en een scooter. In het midden van het bord staat ‘The Travel Club Annemarie van Erp’ gegraveerd. “Dit heeft mijn dochter laten maken in Bali”, vertelt Annemarie trots. Ze staat in de deuropening van haar spiksplinternieuwe kantoor. “Kom binnen”, zegt ze lachend. “Ik heb het idee dat ik weer op een reisbureau werk, alleen dan hoef ik niet zo ver weg.” Het kantoor, dat eerst een opslagruimte was, is gevestigd aan het huis van de zelfstandig reisadviseur.

Annemarie kijkt vol trots terug op de afgelopen tien jaar als zelfstandig reisadviseur. “Ik ben heel blij en vooral dankbaar naar mijn klanten toe dat de onderneming zo goed gaat. Ook speelt The Travel Club een grote rol bij het succes. Ik had het niet gekund zonder hun support en vertrouwen. Daarnaast ben ik ook heel blij met Nancy. Dankzij haar heb ik toch een manier gevonden om een balans te vinden tussen werk en privé. Het feit dat zij veel werk uit handen neemt, zorgt voor meer rust bij mij. Ik groei nog steeds als zra en ben lang niet uitgeleerd. Ik durf meer ‘nee’ te zeggen, grenzen te stellen en ik krijg nog steeds nieuwe klanten binnen. Ik ben oprecht heel gelukkig en ik zie mezelf dit nog gemakkelijk een aantal jaar doen."

Successen
Volgens Annemarie speelt kennis een grote rol in het succes van haar bedrijf. “Ik denk serieus dat ik dit niet had kunnen doen als ik niet eerst de ervaring had van het werken op een reisbureau. Vakkennis, landenkennis, productkennis, dat is zo belangrijk voor een goede basis.” Nancy, die naast Annemarie zit, haakt aan in het gesprek. “De kunst is om neutraal naar een bestemming te kijken en goed naar je klant te luisteren. Wat jij op vakantie hebt gedaan kan hartstikke leuk zijn maar hoeft niet te passen bij de wensen van een klant.” Annemarie vervolgt: “Uiteraard moet je ook verkoopskills hebben maar ik denk dat passie het belangrijkste is voor een succesvolle onderneming. Ik vind alles wat met reizen te maken heeft heel erg leuk, dus als ik een keer ’s avonds op de bank zit en ik iemand moet inchecken, vind ik dat helemaal niet erg. Een vriendin van mij is wel eens jaloers. Dan zegt ze: ‘Jij doet iets wat je echt leuk vindt en daarom voelt dat voor jou niet als werk’”.

Wil je het hele interview met Annemarie lezen? Kijk in het nieuwe Reisbizz Magazine!