ANTALYA - Vakantievlieger TUI fly heeft donderdag (31 maart) de Boeing 737 MAX met de naam ‘Antalya’ gedoopt. De ceremonie vond plaats op de luchthaven van het Turkse Antalya, ruim drie jaar na de ontvangst van het toestel (PH-TFO) in januari 2019. Oorzaak voor de late doop was de coronapandemie. TUI is op 1 april weer begonnen met vluchten naar Turkije.
TUI Nederland-topman Arjan Kers verrichte de doop in het bijzijn van vertegenwoordigers van de regionale toeristenindustrie.
TUI fly beschikte over drie 737 MAX’en op het moment dat de wereldwijde MAX-vloot in maart 2019 aan de grond werd gezet. De toestellen, waaronder de PH-TFO ‘Antalya’, stonden zo’n twee jaar aan de grond. Een jaar geleden, na de nodige aanpassingen, werden de vluchten hervat.
In gesprek met Reisbizz meldt Kers dat TUI op dit moment zes Boeing 737 MAX-toestellen in de vloot heeft. Het meeste recente toestel werd in december 2021 in ontvangst genomen. Alle toestellen dragen namen van bestemmingen in het TUI-netwerk. Andere MAX’en heten Boa Vista, Lanzarote, Santorini, Ivalo en Hurghada.
TUI fly vliegt daarnaast met drie Boeing 787-8 Dreamliners en een Boeing 767. Laatstgenoemde toestel wordt uitgefaseerd en zal worden vervangen door een extra 737 MAX of een vierde Dreamliner.
MAX 10
Kers zegt dat in de keuze ook de grotere Boeing 737 MAX 10 wordt meegenomen in de overwegingen, als antwoord op slotbeperkingen op Schiphol gedurende nachtelijk uren. Moederbedrijf TUI Group bestelde in 2017 in totaal achttien MAX 10’s.
De 737 MAX-toestellen vervangen bij TUI fly de 737-800, waarvan het laatste exemplaar begin dit jaar de vloot heeft verlaten. De 737 MAX is 40 procent stiller en verbruikt 14 procent minder brandstof dan de voorganger.
TUI fly zet doorgaans de Boeing 737 MAX in op Europese vluchten, maar gebruikt bij drukte ook de grotere Boeing 767-300 en de Boeing 787 Dreamliner.
Foto (c) Reismedia