ROTTERDAM - De coronacrisis stelt het ondernemerschap van menig reisondernemer danig op de proef. Creatief kunnen omdenken helpt daarbij, vindt Joke Nuijs, eigenaresse van reisbureau Buitenlandsche Zaken. Daar worden nu ook delicatessen als asperges en zure haring verkocht.
Buitenlandsche Zaken, gevestigd in het chique Scheepvaartkwartier in Rotterdam, is al jaren een bekende naam in de regio. Door de crisis liep de reisverkoop echter terug. “Wij wilden in zicht blijven en de verkoop van culinaire reizen is ons specialisme. Mijn partner Baret stelde voor dat we asperges konden gaan verkopen. Dat is toch iets culinairs wat goed bij ons past en een product waar moeilijk aan te komen was.”
De aspergeverkoop werd een groot succes. Vervolgens ontstond het idee om met de verkoop van producten met de seizoenen mee te gaan, en dus kwamen er aardbeien, kersen, bijzondere olijfolie etc. op de plank. Maar de grootste klapper was de verkoop van zoute haring. “Dat bleek een enorm succes! Mensen staan soms tot ver om de hoek in de rij te wachten.”
De nieuwe activiteit krijgt, ook nu de reisverkoop langzaam weer aantrekt, als het aan Nuijs ligt een vervolg. “We hebben zelfs plannen om een tweede zaak te openen, waar we uitsluitend delicatessen verkopen.”
Lees het volledige verhaal in de september-editie van het digitale Reisbizz Magazine.