17 mei 2024
Thumbnail voor Consumentenbond: Vakantiehuisjes blijken vaak duurder dan verwacht

Consumentenbond: Vakantiehuisjes blijken vaak duurder dan verwacht

DEN HAAG - Veel aanbieders van vakantiehuisjes hanteren onduidelijke prijzen waardoor de prijzen van de huisjes uiteindelijk hoger blijken te zijn dan verwacht. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond die zestien vakantieparken onderzocht op de bijkomende kosten.


Door verschillende bijkomende kosten te verstoppen, betalen klanten uiteindelijk veel meer dan de lage prijs waarmee ze gelokt zijn. De Consumentenbond bekeek het boekingsproces en de bijkomende kosten van 16 verschillende vakantieparken met in het achterhoofd dat veel consumenten vanwege de coronapandemie kiezen voor een vakantie in eigen land.

Alle bedrijven die vakantiehuisjes aanbieden brengen extra kosten in rekening. Denk hierbij aan reserveringskosten, toeristenbelasting, kosten voor eindschoonmaak en bedlinnen. Elf bedrijven die de Consumentenbond onderzocht nemen deze kosten niet op in de beginprijs. “Hierdoor betalen klanten soms tot wel 160 euro meer dan de oorspronkelijke prijs”, aldus de Consumentenbond.

Klantonvriendelijk
Sandra Molenaar, directeur bij de Consumentenbond, vindt het “bijzonder klantonvriendelijk”. “Bedrijven spiegelen de prijzen veel te gunstig voor. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn en is het veel te moeilijk voor ze om prijzen met elkaar te vergelijken.” Volgens Molenaar is het ook nog eens tegen de wet. “Die verplicht aanbieders om de vaste onvermijdbare kosten op te nemen in de eerste prijs die ze laten zien.”

Om deze bijkomende kosten voor te zijn en te voorkomen dat vakanties duurder uitvallen dan vooraf bedacht, heeft de Consumentenbond verschillende tips bedacht voor het boeken van een vakantiehuisje.