12 mei 2024
Thumbnail voor Danielle Braun: ‘Investeer in het bouwen van onderlinge relatienetwerken van medewerkers’

Danielle Braun: ‘Investeer in het bouwen van onderlinge relatienetwerken van medewerkers’

SCHIPHOL - Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog, spreker, directeur van de Academie voor Organisatiecultuur, auteur van verschillende corporate boeken en stond 25 jaar met haar voeten in de corporate klei als manager en bestuurder. Maar wat Danielle vooral is, is een reiziger. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt Danielle waarom reizen zo belangrijk is voor een mens en wat het werken in de reiswereld zo interessant maakt.


Volgens Danielle is het heel erg belangrijk om te reizen en andere culturen over de wereld te ontdekken. “Ik denk dat reizen ons mensen toleranter maakt. Je leert dat jouw manier van kijken, oordelen, het inrichten van de samenleving en het organiseren en geven van leiding slechts één van de vele manieren is.” Het samen reizen heeft het gezin van Danielle diep gevormd en verbonden. “Toen onze kinderen 7 en 10 jaar oud waren, hebben we ze mee op wereldreis genomen. Wij gaven hen zelf les terwijl we rondtrokken door Thailand, Laos, Vietnam, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is voor ons allemaal de grootste levenservaring geweest en ik ben daar nog iedere dag dankbaar voor.”

Waarom het werken in de reisbranche volgens Danielle zoveel voldoening geeft? “Als je werkzaam bent in de reisbranche verbindt je werelden van mensen met elkaar en doe je altijd je best om mensen een levenservaring te geven. In principe werk je met blije mensen – oké, klachten horen er natuurlijk ook bij – en de leukste medewerkers in de reisbranche vind ik de mensen die zelf echt heel erg veel van een bepaalde plek houden. Die geven je de beste insiderstips.”

Passie voor reizen delen met collega’s
Momenteel is er een groot probleem voor reisorganisaties om nieuwe mensen aan te trekken, maar daar heeft Danielle wel wat tips voor. “In mijn werk wijs ik werkgevers erop dat je geen organisatie moet managen, maar een tribe moet bouwen. Ik denk dat juist de reisbranche veel moet investeren in het bouwen van onderlinge relatienetwerken van medewerkers. Hoe mooi is het als je collega’s hebt die je passie voor reizen en de wereld kunnen delen? Maar dat moet je wel organiseren met mooie ontmoetingen en door het delen van verhalen. Ga barbecueën op het strand en deel je mooiste klantcontacten. Dat doe je niet vanuit je zolderkamer achter je laptop.”

Wil je meer weten over Danielles visie op het werken in de reisbranche en hoe organisaties nieuwe mensen kan aantrekken? Lees dan het hele gesprek met Danielle in onze speciale Career Special.