19 juli 2024
Thumbnail voor Dochterondernemingen in hotelsegment FTI vragen ook insolventie aan

Dochterondernemingen in hotelsegment FTI vragen ook insolventie aan

De insolventieaanvraag van het moederbedrijf FTI Touristik GmbH heeft geleid tot daaropvolgende insolventies binnen de FTI GROUP: de twee volledige dochtermaatschappijen Meeting Point Hotelmanagement Holding GmbH en Meeting Point International GmbH op maandag 24 juni. 

De herstructureringsexpert en advocaat Oliver Schartl van het advocatenkantoor Müller-Heydenreich Bierbach & Kollegen (München) werd aangesteld als de voorlopige curator voor beide bedrijven. Om de toekomst van de hotelbedrijven op de lange termijn veilig te stellen, onderhoudt de voorlopige curator Oliver Schartl nauwe contacten met alle lokale managers in de afzonderlijke landen. Hij is al begonnen met een gestructureerd verkoopproces, dat snel moet worden afgerond. "We zullen er alles aan doen om de bestaande waarden van de hotelbedrijven veilig te stellen en zoveel mogelijk lokale banen te behouden", zegt Schartl.

Meeting Point Hotelmanagement Holding GmbH, gevestigd in München, is de holdingmaatschappij voor alle hotelactiviteiten van de FTI GROUP. De portefeuille omvat de vijf merken Labranda Hotels & Resorts, Design Plus Hotels, Kairaba Hotels & Resorts, Lemon & Soul Hotels en MP Hotels. Dit omvat ongeveer 50 hotels met ongeveer 7.000 werknemers in acht landen. De insolventieaanvraag zou geen directe gevolgen hebben voor de lopende zaken van de hotels of het voortbestaan van de hotels en buitenlandse hotelmanagementbedrijven. De uitzondering is het hotelbedrijf in Griekenland, dat al faillissement heeft moeten aanvragen. De hotelbedrijven hebben echter hoge schulden en moeten de passivazijde van hun balansen herstructureren. De uitzondering is het hotelbedrijf in Griekenland, dat al faillissement heeft moeten aanvragen.

Meeting Point International GmbH, dat eveneens insolvent is, is een tussenholding voor destination management companies (DMC's), die lokale toeristische diensten zoals excursies en transfers aanbieden voor de professionele reisindustrie in de landen van bestemming. Het bedrijf heeft ongeveer 49 agentschappen in 17 landen wereldwijd.