10 mei 2024
Thumbnail voor Evelyn Kreunen: De wetten van de jungle beperken zich niet alleen tot het boeken van een reis

Evelyn Kreunen: De wetten van de jungle beperken zich niet alleen tot het boeken van een reis

DOETINCHEM - De goedlachse Evelyn Kreunen is door de wol geverfd in de reisbranche. Ze kent vele uithoeken van de wereld als reisleidster en hostess, maar de laatste 15 jaren als franchiser bij The Travel Club. Een stap waar ze geen moment spijt van heeft, hoewel ze in die jaren de reiswereld wel heeft zien veranderen in een jungle. Echter blijken de wetten van de jungle zich niet alleen te beperken tot het boeken van reizen. “Er zijn momenteel een aantal touroperators die met eigen apps onze klant naar zich toe trekken. Gelukkig zijn er ook touroperators die hun content linken aan onze app van The Travel Club en we zo elkaar versterken.”


Evelyn licht toe waarom ze de reisbranche op dit moment omschrijft als een oerwoud. “Je weet op dit moment niet meer wat veilig is om te boeken of welke touroperator jou een goede service geeft als er wat aan de hand is. Je moet continue schakelen. Zoals nu bijvoorbeeld met de vluchten van Transavia die worden geannuleerd, of de stakingen waar je in Duitsland regelmatig mee te maken krijgt. Dat is de reden dat ik zo veel mogelijk boek bij touroperators. Ik kijk waar voor mij het minste risico ligt.”

Toekomst zelfstandige reisagent
Op de vraag of er dan nog wel toekomst is voor de zelfstandige reisagent antwoord Evelyn volmondig ja. “Een goede reisagent weet wat de klant wil. En daar kom je alleen achter door goed te vragen en te luisteren. Zo kun je een geslaagde match maken. Ik hoor in de markt dat sommige zelfstandige reisagenten die uit de veilige omgeving van een gefaciliteerd reisbureau komen voor zichzelf beginnen en dan ondernemerskwaliteiten blijken te missen. Ze geven dan vaak alleen de summiere boodschap van de klant een-op-een aan de touroperator door. Dan wordt het geheid een mismatch, want die touroperator kent de klant en zijn wensen daardoor niet goed genoeg. In zo’n geval is het niet gek dat de touroperator het niet prettig vindt om met een reisagent te werken. Je moet samen tot een optimaal resultaat komen en daar is een goede reisagent de start voor.” 

Evelyn vertelt dat ze waardevol blijft voor haar klanten door goed te luisteren en veel aandacht te geven. “Niet alleen tijdens het boeken, maar ook door persoonlijk de reispapieren af te geven en na de reis nog even te bellen hoe het allemaal was en of er misschien nog verbeterpunten zijn. Daarnaast volg ik regelmatig workshops en maak ik veel studiereizen. Want, na een studiereis verkoopt die bestemming toch een stuk makkelijker…” 

Persoonlijke aandacht 
Volgens Evelyn is het grootste verschil tussen haar en een stenen reisbureau de persoonlijke aandacht. “Wij gaan naar de klant toe op verschillende momenten.  Soms zelfs ‘s avonds, hoewel ik dat tegenwoordig tot maximaal één avond per week beperk. Een stenen reisbureau is veel meer aan vaste tijden gebonden. De meeste werken van 9 tot 5. Ik ben in principe 24 uur per dag in nood bereikbaar. Als er echt wat aan de hand is, mogen ze me midden in de nacht bellen.”

Ben je benieuwd hoe Evelyn het heeft volgehouden als eenpitter ondanks de tegenslagen die ze heeft ervaren? Lees dan het volledige interview met Evelyn in het nieuwe Reisbizz Magazine.