21 november 2024
Thumbnail voor Harm Kreulen: ‘Met KLM Holidays positie op leisuremarkt verstevigen’

Harm Kreulen: ‘Met KLM Holidays positie op leisuremarkt verstevigen’

AMSTELVEEN - Met een jaar vertraging introduceerde KLM vandaag KLM Holidays, de nieuwe naam van het eigen touroperator-product dat voorheen bekend stond onder de naam KLM Package Deals. Niet alleen via de website van de airline zijn per direct volledige pakketreizen te boeken, maar ook via reisagenten en zelfstandige reisadviseurs die de vrijetijdsmarkt bedienen.

“Hiermee willen we onze positie op de leisuremarkt verstevigen”, zegt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, tegenover Luchtvaartnieuws Magazine.

De lancering van KLM Holidays stond aanvankelijk vorig jaar al in de planning, maar de uitbraak van het coronavirus gooide roet in het eten. KLM acht de tijd nu wel rijp. “Nu de markten gefaseerd opengaan is dit het juiste moment”, zegt Kreulen. Met KLM Holidays richt KLM zich ook op de Belgische consumentenmarkt. 

Het kenmerk van KLM Holidays is dat de klant zelf 'tailor made' een pakketreis kan samenstellen, iets wat onveranderd is gebleven ten opzichte van KLM Package Deals. “De reiziger kan zelf de reisduur bepalen, zelf bepalen op welke dag hij vertrekt en weer terugkomt, zelf de accommodatie erbij kiezen en eventueel autohuur of een luchthaventransfer erbij boeken”, zegt Kreulen. Daarmee biedt KLM Holidays volgens hem meer keuzevrijheid in vergelijking tot de traditionele aanbieders van pakketreizen.

Mijlen sparen en verzilveren
Nieuw is dat de CO2-emissie van de vlucht als onderdeel van het pakket automatisch door KLM wordt gecompenseerd, wanneer de vlucht wordt uitgevoerd door KLM, Air France, Delta Air Lines of Transavia. Daarnaast kunnen deelnemers van frequent flyer-programma Flying Blue bij KLM Holidays mijlen sparen en verzilveren, op het vluchtgedeelte van de pakketreis. “In het kort een 'earn & burn'-propositie", zegt Kreulen.

Gezien de onzekerheid die er nog wel is ten aanzien van de kleurcodes van de verschillende landen is er tijdelijk een geld-terug-garantie van kracht op het hele pakket “mits de reis uiterlijk 21 dagen voor vertrek geannuleerd wordt”, zegt Kreulen. “Dat komt vooral omdat hoteliers en autoverhuurders verder van tevoren duidelijkheid willen dan luchtvaartmaatschappijen op dit moment.”

KLM Holidays is zoals gezegd een doorontwikkeling van KLM Package Deals, een product dat al zes jaar bestaat. De service en de afhandeling van de boekingen daarvan worden gedaan door Airtrade. Eerder dit jaar nam KLM een strategisch belang in deze technologieprovider. “Een van de redenen hiervoor was om het platform voor KLM Holidays verder door te kunnen ontwikkelen en het intellectuele eigendom van de gebruikte technologie zeker te stellen“, zegt Kreulen. 

'Aantrekkelijke propositie'
Nieuw is verder dat KLM Holidays ook beschikbaar gesteld gaat worden voor de reisagenten en de ZRA’s die de vrijetijdsmarkt bedienen. “Boeken kan rechtstreeks via onze website, maar reisagenten en ZRA’s kunnen het nu ook verkopen. Die krijgen daar een mooie commissie voor.” Over de hoogte van die commissie doet KLM geen mededelingen. Kreulen zegt blij te zijn dat klanten die via een tussenpersoon willen boeken, nu ook terechtkunnen bij KLM Holidays. “Voor de reisagenten en ZRA’s hebben we een eenvoudige en daarmee aantrekkelijke propositie gemaakt, zonder ingewikkelde contracten en structuren.”

Zowel reizen naar bestemmingen binnen Europa als naar intercontinentale bestemmingen kunnen met KLM Holidays worden geboekt. Naast vluchten van KLM zelf kunnen onder andere ook vluchten van Transavia, Air France en Delta Air Lines als onderdeel van een ‘KLM Holiday’ worden geboekt.

De vrijetijdsmarkt wint momenteel aan belang voor KLM. Binnen Europa vliegt KLM deze zomer naar nieuwe leisure-bestemmingen als Palma de Mallorca, Verona en Dubrovnik. Komend winterseizoen voegt de maatschappij zes verre leisure-bestemmingen aan het routenetwerk toe, die als onderdeel van een KLM Holidays-pakketreis te boeken zijn: Cancun (Mexico), Phuket (Thailand), Orlando (Florida), Port of Spain (Trinidad en Tobago), Bridgetown (Barbados) en Mombasa (Kenia).

Lees een uitgebreid interview met Harm Kreulen in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los nummer (verschijningsdatum: 12 juni) of neem een abonnement.