OSS - Reizen naar het buitenland gebeurt weer volop en ook voor reizen buiten Europa wordt weer geboekt. Bij TravelTeam Oss stromen de boekingen al enige tijd binnen. Reisbizz.nl sprak met directeur en eigenaar Mariëlle Henzen over de drukte op het reisbureau. “Nog nooit eerder hebben we zo’n hoge omzet gehad in de herfstvakantie als dit jaar.”
Het boekjaar bij TravelTeam Oss loopt van november tot eind oktober. Het nieuwe jaar staat dus op het punt te beginnen. “Voor de herfstvakantie hebben we het heerlijk druk gehad, maar ook voor het komende jaar zijn er extreem veel boekingen gedaan”, vertelt Mariëlle. Met een wel heel uitzonderlijke reis als uitblinker. “Bij Untamed hebben we een boeking ondergebracht voor één gezin naar een privé-eiland op de Malediven voor een extreem hoog bedrag, met alleen ontbijt. En dan moet je de rest van de dag ook nog eten.” Volgens Mariëlle maakt corona dat in mensen los. “Mensen maken dingen mee door de pandemie waardoor ze die langgewenste reis dan toch willen maken en samen willen genieten.”
Vakkennis
TravelTeam Oss onderscheidt zich volgens Mariëlle door de vakkennis die zij in huis hebben, waardoor ook veel nieuwe klanten hun weg weten te vinden naar het reisbureau. “Wij hebben mensen op kantoor zitten met meer dan 20 jaar ervaring”, vertelt Mariëlle trots. “Mensen die zelf online een reis hebben geboekt en tijdens de pandemie in de problemen zijn gekomen, merken dat het toch wel makkelijker is om de boeking bij een reisagent onder te brengen die zo'n probleem dan voor je oplost. Mensen weten ons ook te vinden doordat ze via-via naar ons zijn doorverwezen.”
Het vinden van nieuw personeel is voor Mariëlle nog een uitdaging. “Er staat een vacature open, maar tot nu toe hebben we nog niet iemand gevonden die voldoet aan de wensen qua ervaring. Ik heb ook het idee dat mensen niet durven te solliciteren, omdat ze weten dat wij geen ‘dozenschuivers’ zijn. Wij doen eigenlijk alleen maar maatwerk waarvan 60 procent naar verre bestemmingen. Je moet daarvoor wel kennis van de branche hebben.” Maar het feit dat er weer meer mankracht nodig is, is een goed teken, stelt Mariëlle. “In de afgelopen tijd hebben we met minder mensen veel werk moeten verwerken, maar dat hebben we zo efficiënt mogelijk laten verlopen door grotendeels alleen op afspraak te werken. Klanten komen heel gericht bij ons binnen en weten wat zij willen. Iedereen die bij ons binnenkomt boekt ook.”
Laat de klant beslissen
Gedurende de pandemie heeft het reisbureau uit Oss boekingen gemaakt naar bestemmingen met een oranje kleurcode. Onder andere vanuit Duitsland, doordat het reisbureau bij de Duitse grens ligt. “Daar vlogen ze wel al eerder naar de bestemmingen waar Nederlandse organisaties nog niet heen mochten vliegen”, gaat Mariëlle verder. “Als mensen het willen, lukt het ze zelf ook wel om de reis ergens online te boeken, dus waarom zouden wij het dan niet doen als klanten met zo’n aanvraag bij ons komen? Ik heb ook een reisbureau draaiende te houden en monden te vullen.”
Volgens Mariëlle is dat ook de oplossing in deze pandemie. “Laat klanten zelf die beslissing maken. Corona kennen we nu ondertussen wel en we weten het allemaal wel, dus laat ze zelf beslissen of ze naar een bestemming af willen reizen.”