HAARLEM - Het floepte er zomaar uit bij de salesrep van de luchtvaartmaatschappij aan het eind van haar presentatie tijdens een workshop. “Duurzaamheid is het laatste onderwerp van mijn presentatie. Mocht ik geen tijd meer hebben, dan is het niet erg dat dat niet aan bod is gekomen.”
Alsof ze er eigenlijk niets over wist te vertellen. Ik denk dat de mindset van deze dame tekenend is voor wat de reiswereld op heeft met een duurzaam reisproduct.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Ik was op bezoek bij Avila Reizen tijdens een leerzame bijeenkomst met als titel ‘Impactvol ondernemen binnen de reisbranche’. Er kwam een aantal sprekers aan het woord die verbonden waren aan projecten die door de reisorganisatie worden gesteund. En zo kregen we een aantal verhelderende inzichten. Bijvoorbeeld over wat een reisbedrijf kan doen om het thema duurzaamheid veel meer betekenis te geven.
Ik mis deze informatie bij het reisaanbod dat Nederlandse touroperators en reisbureaus naar buiten toe communiceren over hun aanbod. Je kan dan wel reclame maken voor verre vliegreizen, maar laat ook eens zien aan welke projecten je klanten kunnen bijdragen of zelfs bezoeken.
Ook bij mijn eigen organisatie vroeg ik om in onze wekelijkse nieuwsbrief meer aandacht te vragen voor de mogelijkheden voor reizigers om iets terug te doen voor de aarde als ze een (verre) vliegreis bij ons boeken. Daar is nog niet zo heel veel van gekomen. Wel werd gewezen op hotels in ons aanbod met een ‘groen’ label. Daar zijn er wereldwijd meer dan 400 van, het merendeel dure programma’s waarbij hotels een duurzaam imago kunnen kopen. Ik vind nog steeds dat wij maar wat doen zonder te weten wat precies.
Verder lezen? Klik dan hier voor de volledige column van Kees in de nieuwe uitgave van Reisbizz Magazine.