AMSTELVEEN - KLM introduceert een nieuwe service waarmee reizigers de benodigde reisdocumenten kunnen laten checken voordat zij op reis gaan. Met Upload at Home krijgen KLM-klanten de zekerheid dat hun documentatie in orde is. Het incheckproces en de controle op coronadocumenten op de luchthaven kan hiermee worden versneld.
Met de digitale zelf-service wil KLM haar klanten zo goed mogelijk helpen met de complexe inreisregels van het land van bestemming ten aanzien van coronareisdocumenten. De online controle is nu beschikbaar voor KLM-vluchten naar slechts vijf bestemmingen: Curaçao, Dubai, Lima, Sint Maarten en Istanbul. KLM verwacht dit aantal de komende tijd uit te breiden.
Klanten die een vlucht hebben geboekt naar één van deze bestemmingen, ontvangen een uitnodiging voor deelname. De vereiste documenten kunnen tot vijf uur voor vertrek worden geüpload. Het resultaat wordt verstuurd per mail en is volgens KLM meestal binnen een uur verstuurd naar de klant.
Papieren exemplaren
Als reizigers gebruik maken van de service, dienen zij bij de incheckbalie alleen nog hun paspoort of ID-kaart en eventueel visum te laten zien. KLM raadt echter aan om altijd papieren exemplaren van de vereiste corona-gerelateerde documenten mee te nemen naar de luchthaven. Bij aankomst op de bestemming kan er mogelijk nog gevraagd worden naar de documenten.
“Reizen is op dit moment ingewikkeld, doordat landen verschillende inreisvoorwaarden stellen, die ook nog eens snel kunnen wijzigen”, vertelt Boet Kreiken, Executive Vice President Customer Experience bij KLM. “Deze innovatieve service maakt dat KLM-klanten met een gerust gevoel naar de luchthaven kunnen gaan, omdat zij zeker weten dat ze de benodigde coronareisdocumenten op orde hebben.”