FRANKFURT - De directie van de Lufthansa Group biedt haar excuses aan voor de nu al chaotische zomer. Door een structureel tekort aan personeel moeten reizigers er rekening mee houden dat er de komende maanden veel vluchten niet of te laat gaan. “Pas in de winter is het weer normaal.”
In een brief aan klanten, die is ondertekend door het voltallige management, stelt de luchtvaartgroep dat het graag wil opschalen, maar dat een chronisch gebrek aan personeel dat niet in een hoog tempo toelaat. “Het opschalen van een vervoerssysteem van bijna nu naar circa negentig procent van de capaciteit gaat helaas niet met de betrouwbaarheid en punctualiteit die we u willen bieden”, aldus het schrijven.
Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, SWISS en Eurowings hebben allemaal te maken met vluchtuitval, vertragingen of acties. “Daar verontschuldigen wij ons voor. En we willen eerlijk zijn: de komende weken, als het aantal toeristische en zakelijke reizigers stijgt, is de kans klein dat er verbetering komt in de situatie. Teveel werknemers en middelen zijn nog steeds niet beschikbaar, niet alleen bij ons maar ook bij onze partners (lees: luchthavens). Bijna elk bedrijf in onze sector is druk met het werven van duizenden personeelsleden. Het effect daarvan merken we echter pas tegen de tijd dat het winterseizoen aanbreekt.” Topman Carsten Spohr en zijn directieteam hopen op begrip van reizigers voor de situatie. “We doen onze uiterste best om u weer de service te kunnen bieden die u van ons gewend bent.”
De Lufthansa Group meldde maandag al dat de Airbus A380 weer van stal wordt gehaald om straks per vlucht meer mensen te kunnen vervoeren. Ook wordt er de komende jaren geïnvesteerd in nieuwe Airbus A350’s, Boeing 787 Dreamliners en toestellen uit de A320neo-serie. De komst van de Boeing 777-9 is nog steeds vertraagd en wordt pas over drie jaar verwacht.