AMSTERDAM - Op luchthaven Schiphol staan momenteel nog zo'n 1500 achtergebleven koffers. Volgens een woordvoerder van Schiphol wordt met man en macht gewerkt om de achterstanden in te lopen. Daarvoor zijn afhandelaars en luchtvaartmaatschappijen primair verantwoordelijk, ook voor de communicatie richting de reiziger.
Een paar weken terug, op het hoogtepunt van de Schipholdrukte, stonden nog zo'n 8000 tot 10.000 verweesde koffers zonder eigenaar op de luchthaven. Er zijn meerdere oorzaken voor de kofferproblematiek, aldus de zegsman. Allereerst speelt de krapte op de arbeidsmarkt de luchthaven parten. Door gebrek aan personeel lukt het minder goed om koffers op tijd aan boord te krijgen.
Ook staan mensen langer dan normaal in de rij en gebeurt het nog wel eens dat een vlucht wordt gemist. Dan moet ook bagage van boord worden gehaald. Soms komen reizigers heel laat aan boord van een vliegtuig, maar zijn de koffers al wel uit het ruim gehaald.
Schiphol ordent de koffers en zet deze netjes en veilig weg. Hier en daar staan bijvoorbeeld bij de bagagebanden wel plukjes koffers. Schiphol probeert deze zo snel als mogelijk afgeschermd te krijgen.
De zegsman weerspreekt de suggestie dat, anders dan op andere luchthavens, koffers op Schiphol gemakkelijk door vreemden meegenomen kunnen worden. Hij wijst erop dat dit eigenlijk op alle luchthavens mogelijk is. Hij benadrukt daarbij dat er cameratoezicht is en dat de marechaussee surveilleert.
De IJslandse luchtvaartmaatschappij Icelandair maakte onlangs bekend eigen personeel mee te sturen om koffers van en aan boord van vliegtuigen te krijgen. Schiphol staat open voor dergelijke hulp, maar wel volgens de voorwaarden die op Schiphol gelden en in overleg met de luchthaven. Zo mogen de eigen afhandelaars alleen actief zijn op de plek waar het vliegtuig geparkeerd staat, de zogeheten vliegtuigopstelplaats. Omdat ze geen Schipholpas hebben en niet zijn gescreend, mogen ze niet elders op de luchthaven helpen.