6 oktober 2024
Thumbnail voor Prijsvrij: Op zijn vroegst woensdag duidelijkheid over overname D-reizen

Prijsvrij: Op zijn vroegst woensdag duidelijkheid over overname D-reizen

DEN BOSCH – Niet eerder dan woensdag 28 april weet reisorganisatie Prijsvrij of het bod dat ze samen met het Duitse Rewe uitbrengt op D-reizen wordt geaccepteerd door de curatoren van de failliete reisketen. Dat meldt directeur Marc van Deursen van Prijsvrij maandag in een persoonlijk gesprek met Reisbizz.nl op het kantoor van de online reisaanbieder in Den Bosch.


Prijsvrij wil een belangrijk deel van de D-reizen kantoren overnemen omdat ze, volgens Van Deursen, gelooft in de formule en de toegevoegde waarde van persoonlijk reisadvies. Een doorstart van D-reizen betekent goed nieuws voor onafhankelijk touroperators die bij D-reizen terug te vinden zijn in de schappen.

Achtergrond Prijsvrij
Sinds 2014 is Rewe’s toeristische tak DER Reizen voor de helft eigenaar van Prijsvrij. Het bedrijf beschikt samen over de virtuele touroperator Sunmix. “Dat is nu goed voor zeventig procent van onze omzet”, zei Van Deursen in december in gesprek met Reisbizz Magazine. Verder verkoopt Prijsvrij reizen van touroperators als De Jong Intra, Alltours, FTI en Solfly. Tot een aantal jaren geleden verkocht Prijsvrij ook nog reizen van Corendon en het inmiddels verdwenen Thomas Cook.

Het bedrijf groeide pre-corona met 30 tot 35 procent per jaar. “Dat hebben we tot en met 2019 volgehouden. Die lijn werd in 2020 in eerste instantie vrolijk doorgezet, mede door het wegvallen van Thomas Cook in het najaar van 2019. Door het volledig schrappen van aanbetalingen – een primeur in Nederland - nam de klandizie vanaf december 2019 verder toe. Begin 2020 groeiden we zelfs met 130 procent, dat was echt niet normaal”, zegt Van Deursen. “En toen kwam corona.”

In 2019 haalde Prijsvrij alles bij elkaar opgeteld een omzet van 200 miljoen euro. Financieel gezien staat Prijsvrij er ondanks de coronacrisis goed voor. De onderneming heeft in de afgelopen jaren het nodige vet op de botten weten te kweken. “Ons voordeel is dat we niet verticaal zijn geïntegreerd, zoals TUI of Corendon. Daarnaast hebben we ons vermogen altijd redelijk op peil weten te houden. En we zijn onderdeel van REWE; dat is prettig”, aldus Van Deursen eerder in gesprek met Reisbizz.nl.