20 mei 2024
Thumbnail voor Primeur voor TravelTeam Oss: ‘Eerste reisbureau met virtuele assistent’

Primeur voor TravelTeam Oss: ‘Eerste reisbureau met virtuele assistent’

“Groot nieuws, reisliefhebbers! TravelTeam heeft een primeur in heel Nederland”, schrijft Mariëlle Henzen, eigenaresse van het reisbureau in Oss enthousiast op haar LinkedIn-profiel. “TravelTeam is het eerste reisbureau dat een digitale assistent toevoegt voor klanten.” Reisbizz sprak met Mariëlle over dit initiatief.

“Roxy is onze nieuwe digitale collega”, vertelt Mariëlle. Vanaf vijf dagen voor vertrek tot de dag van de terugreis assisteert ‘Roxy’ klanten met vragen die betrekking hebben op hun reis. “Dat kunnen vragen zijn over een restaurant in Rome waar voornamelijk Italianen komen, maar ook vragen over wat er te doen is op een bepaalde bestemmingen. Roxy biedt mogelijke excursies aan die ook direct boekbaar zijn.”

Mariëlle is zelf de ontwerper van collega Roxy. “Naast het verzinnen van haar naam, heb ik haar ook een leuk uiterlijk gegeven via AI.”

Blij verrast door Louise
De assistentie van Roxy wordt geregeld vanuit Travel with Zoey, de organisatie die ook de digitale assistentie voor TUI verzorgt. Zo is Mariëlle ook op het idee gekomen om deze ‘nieuwe collega’ toe te voegen aan het team. “Ik werd zelf blij verrast door Louise tijdens mijn reis naar New York. Ik had het hotel bij TUI geboekt en Louise appte me vijf dagen voor vertrek”, gaat Mariëlle verder.
In eerste instantie waren dit volgens Mariëlle alleen wat algemene tips over de stad, maar ze gaf aan ook andere vragen te kunnen beantwoorden. “Aangezien het inmiddels mijn negende keer in New York was en ik al het een en ander goed ken daar, heb ik gevraagd naar een bijzonder restaurant dat niet snel door elke toerist gevonden wordt en wat een fijne warme sfeer heeft. Nou... en toen werd ik echt verrast!” Mariëlle noemt de naam niet (“ik verras mijn eigen klanten er nog wekelijks mee”, lacht ze. ), maar het was niet zomaar een restaurant dat op Tripadvisor terug te vinden was. “Vanaf dat moment was ik getriggerd en ben ik gaan informeren naar de mogelijkheden voor mijn eigen bedrijf.”

Klanten hoeven zelf het internet niet meer af te struinen op zoek naar leuke excursies, restaurants en andere tips, en Roxy ontzorgt de klanten van het team van Mariëlle verder zonder dat dit direct ten koste gaat van collega’s op kantoor. “Ook blijven we mee ontwikkelen met de nieuwe technieken die er tegenwoordig zijn. Roxy is bij ons voor elke dossier beschikbaar, dus ook voor elke bestemming in de wereld.”

Verrassend persoonlijk
Over anderhalve maand staat de personeelsreis voor TravelTeam Oss op de planning, waarvoor Mariëlle Roxy al ‘aan het werk heeft gezet’. “Onze collega Vivian wordt 50 en dat willen we vieren in een leuk restaurant waarvoor we voorkeuren hebben qua menu. We ontvingen hele leuke opties, waarvan we er twee zelf nog niet eerder zijn tegengekomen. Eén daarvan hebben we geboekt voor de desbetreffende avond.” Deze ervaring met Roxy was volgens Mariëlle leuk en verrassend persoonlijk. “Veel zal op voorhand geladen zijn door Travel with Zoey en automatisch uitgestuurd worden, maar ze antwoorden ook zelf als dit niet zo is. Sowieso zijn alle antwoorden heel vriendelijk en 'menselijk' geformuleerd, waardoor je niet kunt zeggen of je nu een antwoord van een bot hebt gekregen of een persoon.”

Vanaf 19 april gaat Roxy officieel van start bij TravelTeam. “Alle klanten die vanaf die dag vertrekken en onze app hebben gedownload, zullen ‘haar’ leren kennen. Omdat we sowieso al onze klanten nabellen als ze terug zijn van hun vakantie, gaan we ze natuurlijk nu ook vragen hoe onze nieuwe 'collega' ze geassisteerd heeft.” Alleen al de bekendmaking via social media en de nieuwsbrief heeft bij klanten voor positieve reacties gezorgd. “Klanten vinden het heel tof dat wij dit als eerste reisbureau in Nederland aanbieden en dat zij dus ook een beetje de primeur hebben”, sluit Mariëlle af.

Heb jij de Reisbizz App al? Download onze gratis app in de Google Play Store of Apple App Store en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.