7 november 2024
Thumbnail voor Qantas maakt NDC in Nederland beschikbaar: markt niet onverdeeld enthousiast

Qantas maakt NDC in Nederland beschikbaar: markt niet onverdeeld enthousiast

SCHIPHOL - Nederlandse en Belgische (zaken)reisagenten kunnen vanaf nu tickets en aanvullende diensten van Qantas boeken via NDC. De Australische luchtvaartmaatschappij is de volgende in een groeiend scala airlines die de manier van boeken beschikbaar maken. Niet tot ieders enthousiasme, overigens.

Via NDC (New Distribution Capability, ingesteld door IATA) kunnen meer producten en services worden geboekt dan via het oude vertrouwde GDS (Global Distribution System). In het verleden besloten onder andere KLM en Lufthansa al om die standaard in te voeren. De belofte: maatwerk voor de reiziger, eenvoudigere terugbetalingen en dynamische commissiemogelijkheden. Qantas spreekt in een persbericht bovendien over kortingen oplopend tot 20 procent op bepaalde routes.

Luchtvaartmaatschappijen proberen tegelijk via NDC de kosten van de ticketverkoop te verlagen en een meer direct contact met reizigers op te bouwen.

Kritiek
“In de praktijk kunnen degenen die willen boeken zeer beperkt gebruik maken van de kortingen. Het verkoopargument gaat meestal niet op”, stelt Daan Lenderink, directeur van zakenreisorganisatie Schiphol Travel. Hij stelt dat de korting iets is dat van toepassing is op de allerlaatste onverkochte stoelen.

Lenderink plaatst wel wat nuances bij het gebruik van NDC. “Reisagenten zijn in het algemeen erg druk door de personeelsschaarste. Een boeking via een GDS-reserveringssysteem van Travelport of Amadeus kost bijvoorbeeld twee minuten tijd, terwijl dezelfde NDC-boeking tien minuten tijd kost. Dat kan dus aardig oplopen aan het einde van de dag. Daarnaast behoudt de reisagent via genoemde reserveringssystemen zelf volledig de controle over de boekingen. Dat is bij de NDC veel minder het geval.  Wijzigen is bijvoorbeeld uitdagend alsmede het doorlabelen bij gecombineerde native en NDC-content.”

Hij constateert dat de voordelen van NDC voor de reisagent, bijvoorbeeld de lagere kosten per boeking, niet opwegen tegen de hoeveelheid tijd die een dergelijke boeking oplevert. “Het klopt dat een boeking via NDC niet extra belast wordt, maar de tijdwinst compenseert ruim de toeslag van een paar tientjes, zeker op een duurder ticket voor een lange vlucht. Daarnaast geldt dat het voordeel van een eventuele lagere NDC-prijs door continuous pricing (de prijzen worden door airlines vaak realtime aangepast, red.)  bij veel agenten (deels) teniet worden gedaan omdat veel zakenreisagenten extra fees moeten vragen voor de langere doorlooptijd als gevolg van de tijdrovende NDC-boeking”, vervolgt hij.