WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Biden komt later dit jaar met regelgeving, die luchtvaartmaatschappijen verplicht om hun passagiers te compenseren voor grote vertragingen en annuleringen. Passagiers krijgen wettelijk recht op een financiële compensatie, maaltijden, hotels, taxikosten of vouchers als de luchtvaartmaatschappij aantoonbaar verantwoordelijk is.
Vertraging of annulering vanwege het weer valt buiten het voorstel, dat president Biden maandag in Washington presenteerde. De president en zijn minister van Transport Pete Buttigieg zeiden dat airlines hun plicht moet accepteren om goed voor hun klanten te zorgen.
Op een speciale website flightrights.gov van de overheid worden reizigers nu al gewezen op hun rechten, zoals omboeken van een vertraagde of geannuleerde vlucht, vouchers voor maaltijden bij meer dan drie uur vertraging, een hotelovernachting van een geannuleerde avondvlucht, en vergoeding van de ticketkosten na een annulering. “Airlines moeten zich aan hun toezeggingen houden. Het ministerie zal het hen aanrekenen als ze dit nalaten,” aldus het ministerie op de website.
De aanstaande regeling vertoont grote overeenkomsten met de Europese verordening EU-261. Maatschappijen zijn al tijden kritisch over deze regeling, omdat die hen verantwoordelijk maakt voor compensatie van kosten waarvoor zij niet verantwoordelijk zeggen te zijn. Zoals de gevolgen van stakingen bij de luchtverkeersleiding.
In december kreeg Southwest Airlines veel kritiek, toen zij als gevolg van een grote winterstorm in enkele dagen ruim 16.000 vluchten moest annuleren. Duizenden reizigers strandden rond kerst op vliegvelden en kregen slechts beperkte compensatie aangeboden. Vaste klanten kregen extra punten op hun account. In het geval van Southwest waren de problemen een combinatie van het slechte weer en interne problemen van de planningssystemen voor vluchten en bemanning, die de vele wijzigingen niet aan konden.
Hoe snel de regelgeving kan worden ingevoerd, is onduidelijk. Wetgeving die maatschappijen verplicht reizigers te compenseren voor vertraagde bagage is al twee jaar onderwerp van discussie. In de Verenigde Staten is er kritiek dat de regering de nieuwe regels oplegt aan een vrije sector als de luchtvaart.