De wereldwijde computerstoring die voor flinke verstoringen zorgt in de luchtvaart "kon niet op een slechter moment komen". Dat zegt reisbranchevereniging ANVR. "Dit is een van de drukste weken van het jaar, midden in de zomervakantie. De consequenties zijn nog veel groter dan op een doordeweekse dag op een ander moment in het jaar", zegt directeur Frank Radstake.
"Dit is een ramp, met name voor de reizigers die het treft", stelt hij. Reisorganisaties zijn nu vooral druk met de problemen oplossen die door de computer zijn ontstaan, volgens de directeur.
KLM zag zich vrijdagochtend genoodzaakt de operatie grotendeels te staken en passagiers van die luchtvaartmaatschappij worden opgeroepen om niet naar Schiphol te komen als hun vlucht geannuleerd is of ernstige vertraging heeft. TUI checkt mensen handmatig in en wil iedereen wel laten vertrekken. De systemen van reisorganisatie Prijsvrij lagen vrijdagochtend plat.
Radstake kan niet inschatten hoe groot de schade is voor reisorganisaties. Dat hangt af van hoe snel de problemen zijn opgelost, wanneer de operatie weer hervat kan worden en hoeveel capaciteit er is om mensen de komende dagen te laten vertrekken. "Niet iedereen zal zomaar al de komende dagen kunnen worden omgeboekt", waarschuwt hij.
Schade
"Dat de schade enorm is, zowel financieel als door het extra werk om reizigers te helpen, is duidelijk."
Radstake denkt dat het belangrijk is om uit de situatie "lessen te trekken voor de toekomst". "Gelukkig heb ik dit nog nooit aan de hand gehad en ik hoop dat het niet meer zal gebeuren."
De directeur heeft ook advies voor gestrande reizigers. "Als je hier op Schiphol bent en staat te wachten, is de airline waar je gaat inchecken een verstandige eerste plek om je vraag aan te stellen", zegt hij. Als een vlucht geannuleerd is, kunnen mensen terecht bij de reisorganisatie waar ze geboekt hebben. Die gaat op zoek naar een alternatief. "Dat kan zijn met een andere airline, of mogelijk vertrekken op een andere dag."
Luchtvaartbrancheorganisatie IATA zegt mee te leven met de reizigers die zijn geraakt door de computerstoring en hen te bedanken voor het geduld tijdens het oplossen van het probleem. Volgens IATA vallen de problemen buiten de controle van luchtvaartmaatschappijen.