27 april 2024
Thumbnail voor Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt: ‘Nederlanders nog lang niet vakantiemoe’

Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt: ‘Nederlanders nog lang niet vakantiemoe’

Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Zo zou twee derde van de Nederlanders vaker op vakantie willen gaan. Dat blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeven van een update van de Toekomstvisie Nederlandse Vakantiemarkt 2030. “Voor zeven op de tien is vakantie het belangrijkste bestedingsdoel wanneer ze meer geld zouden hebben”, aldus het onderzoeksbureau.

Deze wil om te reizen zal zich volgens het onderzoeksbureau  de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. “De verwachting in de toekomstvisie is dat het aantal vakanties vanaf 2024 met gemiddeld 1 à 1,5 procent per jaar (400.000 vakanties) zal groeien naar 40 miljoen in 2030. Daarbij zal er zowel groei zijn voor binnen- als buitenlandse vakanties.”

In de toekomstvisie van het onderzoeksbureau worden een vijftiental trends onderscheiden die de vakantiemarkt de komende jaren gaan bepalen. “Deze trends variëren van een groei van korte vakanties, het meer van de gebaande paden af gaan tot een toenemende interesse in natuur beleven tijdens vakanties.” Ook klimaatverandering zal de komende jaren een steeds grotere rol spelen.

De lijst met bestemmingen waar Nederlanders naar toe willen reizen, wordt gedomineerd door verre landen. De lijst wordt aangevoerd door Amerika, Japan en Indonesië. Ook enkele Europese bestemmingen staan in de top 10, zoals IJsland en Noorwegen.