27 juli 2024
Thumbnail voor Ton Vendrig: ‘Met Dutch Travel Services combineren we traditioneel met dynamisch aanbod’

Ton Vendrig: ‘Met Dutch Travel Services combineren we traditioneel met dynamisch aanbod’

ALKMAAR - Een platform voor reisondernemers waar zowel pakketreizen als specifieke producten gemakkelijk geboekt kunnen worden, dat is iets wat Ton Vendrig en zijn compagnons misten in de Nederlandse reisbranche. Om die reden richtten zij ruim een jaar geleden Dutch Travel Services (DTS) op. Reisbizz.nl sprak met Vendrig over het distributieplatform.


Samen met Mikel van Nimwegen, directeur/eigenaar van Vuelandia, is Vendrig op het idee gekomen om een eigen distributieplatform op te zetten. “Dit is ontstaan op een ANVR-congres in gesprek met Eric van der Hout, directeur van Netmatch. Met z’n drieën zijn we dit vervolgens gaan uitwerken”, vertelt Vendrig. Hij zag vooral de toegevoegde waarde in het combineren van het traditionele aanbod met het dynamische aanbod. “Wij bieden naast pakketreizen ook het specialistisch en dynamisch samengestelde aanbod en tonen dit door elkaar, gerangschikt op prijs en op basis van de zoekvraag. Zo is het mogelijk om het best passende aanbod te vinden zonder gebruik te maken van verschillende B2B-systemen of websites. Je kunt bij ons zoeken, vergelijken en boeken.”

Specialistische reizen
Vanuit zijn vorige functie als Managing Director bij &Olives Travel miste Vendrig een platform waarbij ook de specialistische reizen te vinden zijn. “&Olives Travel onderscheid zich in specialistische reizen zoals Fly drives en rondreizen. Dat specifieke en onderscheidende product kon niet gedistribueerd worden naar de retailpartners. Met de zoektocht naar een beter passend platform voor de reisorganisatie kwam ik terecht bij de oplossing van Netmatch en is het balletje gaan rollen.”

Na een periode van uitdenken, toetsen bij gebruikers en bouwen is DTS nu bijna een jaar live. “Momenteel wordt er veel gebruik gemaakt van het platform. In het begin was het mondjesmaat, maar dat was de markt. Gelukkig is afgelopen december het vertrouwen in reizen toegenomen en is het volume bij ons ook toegenomen”, vervolgt Vendrig. In het afgelopen jaar is het platform door ontwikkeld op basis van de wensen uit de markt, zowel aan de leveranciers- als de afnemerszijde. “Dat blijft een continu proces. Gebruikers en leveranciers willen we hierin blijven betrekken en dat onderscheidt ons van andere platforms.”

Struikelblok
Voor de gebruikers van het distributieplatform wordt een vaste bijdrage gevraagd om gebruik te kunnen maken. “Dat is slechts een tientje per gebruiker, per maand. Naar de reisorganisaties toe verlangen wij een boekingsfee. De hoogte daarvan is afhankelijk van het volume, maar ligt tussen de zes en acht euro per boeking.”
Bijna alle retail-organisaties maken gebruik van het platform, met uitzondering van degenen met een eigen oplossing. “Voor reisorganisaties is het een vereiste om een zogenaamde productfeed te kunnen leveren. Dat is voor kleinere, specialistische partijen toch vaak een struikelblok.

Gelukkig bieden we met onze IT-partner Netmatch een maatwerkoplossing voor geïnteresseerden afgestemd op de behoefte en financiële mogelijkheden. Samen met de gebruikers en leveranciers bouwen we verder aan het vergroten van ons platform.” Vendrig heeft de ambitie om DTS hét distributiesysteem van de Nederlandse reisindustrie te maken. “En ik heb vertrouwen dat dit ook gaat lukken.”