Het is in oktober 60 jaar geleden dat Transavia werd opgericht. Het bedrijf groeide de afgelopen decennia uit van kleine charterspecialist tot de grootste vakantievlieger annex lijndienstmaatschappij van Nederland. “We zijn enorm trots op de rol die we vervullen, en laten dit jubileum niet ongemerkt voorbijgaan”, zegt operationeel directeur Marloes van Laake.
Transavia Holland B.V. werd formeel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel op 21 oktober 1965. Iets meer dan een jaar later, op 14 november 1966, vertrok de eerste chartervlucht van Schiphol naar Napels. Inmiddels is de luchtvaartmaatschappij uitgegroeid tot een bedrijf met bijna vijftig vliegtuigen, dat ruim honderd bestemmingen verbindt met Nederland en België door vluchten vanaf Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport en Brussels Airport. Het afgelopen jaar werden er 9,5 miljoen reizigers vervoerd.
Van Laake is sinds 2022 operationeel directeur bij Transavia, en werkte daarvoor bij KLM. “Ik ben nu drie jaar onderdeel van dit bedrijf, en voel me onderdeel van de ‘groene familie’. Dat is ook één van de dingen waar ik het meest trots op ben: hoe de mensen hier sámen Transavia maken tot wat het is, en elke dag keihard bevlogen en met passie werken om de belofte aan onze klanten waar te maken.”
Eind maart ging de zomerdienstregeling 2025 in, met daarin nieuwe vluchten van Schiphol naar Agadir en van Rotterdam naar Triëst en Londen. Transavia is volgens Van Laake goed voorbereid op de zomer. “Ik kijk de zomer met vertrouwen tegemoet”, stelt ze.
Problematisch
Van Laake beaamt dat de afgelopen drie zomers problematisch verliepen. Door verschillende oorzaken, waaronder technische problemen en uitgelopen onderhoud, moesten er flink wat vluchten worden geannuleerd. Soms ruim van tevoren, maar ook op het laatste moment. Hoewel het relatief gezien ging om een laag percentage van het totale aantal, klaagden getroffen consumenten en reisorganisaties luidkeels. “We hebben het destijds niet waar kunnen maken”, zegt Van Laake.
Het huidige zomerseizoen moet meer stabiliteit bieden. “We hebben diverse maatregelen getroffen om een herhaling van de vorige jaren te voorkomen”, legt Van Laake uit. “Zo hebben we meer onderhoudscapaciteit beschikbaar, en zijn de werkzaamheden zo gepland dat er geen onverwachte uitloop meer is van de afgelopen winterperiode. Daarnaast hebben we meer reservevliegtuigen dan voorheen, en huren we extra toestellen in.”
Wil je het hele interview met Marloes van Laake lezen? Open snel het nieuwe Reisbizz Magzine.