10 oktober 2024
Thumbnail voor Vakantie-uitgaven 55-plussers stijgen de komende jaren met 3,5 miljard euro

Vakantie-uitgaven 55-plussers stijgen de komende jaren met 3,5 miljard euro

SCHIPHOL - In 2027 geven 55-plussers meer dan 10 miljard euro uit aan vakanties. Dat is een stijging van 3,5 miljard ten opzichte van 2022. De groei komt voort uit vergrijzing en vermogensgroei.


Dat blijkt uit een onderzoek van de ABN AMRO, dat in opdracht van de ANVR werd uitgevoerd. De bank heeft het vakantiegedrag en uitgavenpatroon van 55-plussers onderzocht. ABN AMRO verwacht dat de vakantie-uitgaven van deze groep vakantiegangers met bijna de helft stijgen van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. In het onderzoek is rekening gehouden met onder andere vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen.

UIt het onderzoek blijkt verder dat dat de totale vakantiebestedingen van 65-plussers tot 2027 naar verwachting met 810 miljoen euro stijgen naar 5,07 miljard euro per jaar. Ook de vakantiebestedingen van de groep 55-64-jarigen zitten stevig in de lift. De bank verwacht dat zij in de komende jaren 2,7 miljard euro per jaar meer uitgeven aan vakanties. In 2027 komen de vakantiebestedingen van 55-64-jarigen dan uit op 5,61 miljard euro.

Uit recent gepubliceerde cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) blijkt dat de spaarsaldi van Nederlandse huishoudens ondanks de hoge inflatie stevig groeien. "Dat leidt voor vele van hen tot mogelijkheden om verder te reizen, luxere accommodaties te kiezen en unieke ervaringen te zoeken die voorheen buiten hun bereik lagen. Deze financiële welvaart, gecombineerd met een verlangen naar nieuwe ervaringen, heeft geleid tot een opkomst van diverse reistrends onder de oudere generaties", schrijft de ANVR.

'Grote kansen toeristische sector'
“Het is een bekend gegeven dat deze groep reizigers graag buiten de schoolvakanties reist, de toeristische sector kan hierop inspelen met een aanbod dat aansluit bij de behoeften van deze ouderen en daarmee hun seizoen verlengen”, aldus Frank Oostdam, directeur van de ANVR. Voor reisbedrijven is de populariteit van multigeneratie-reizen goed nieuws. Dit type reis wordt doorgaans ruim van tevoren geboekt.  “Wij pleiten al langer voor flexibele ‘snipperdagen’ zodat mensen hun vakanties beter kunnen spreiden en er meer ruimte ontstaat voor het samen reizen met meerdere generaties”, aldus Oostdam.