18 december 2024
Thumbnail voor Walter Colijn blikt terug op topjaar 2024, maar: ‘Werk-privébalans moet in 2025 beter’

Walter Colijn blikt terug op topjaar 2024, maar: ‘Werk-privébalans moet in 2025 beter’

2024 was voor Travel Counsellor Walter Colijn een erg succesvol jaar. Het was zelfs zijn beste jaar in de twaalf jaar dat hij als TC’er werkt. “Daarbovenop was november mijn beste maand ooit, sinds tien jaar.” We blikken met Walter terug op het afgelopen jaar en kijken vooruit naar 2025.

Naast de bijzondere reizen die hij heeft samengesteld, benoemt Walter een ander hoogtepunt. “Na jarenlang mijn gezicht te laten zien en erom te vragen, ben ik erg trots op het feit dat het hoofdkantoor tot het punt is gekomen waarin contracten zijn afgesloten met één zeecruiserederij en één riviercruiserederij. En daar dan ook meteen zelf substantiële omzet hebben kunnen realiseren. Daarnaast mocht ik op uitnodiging van twee rederijen een seminarcruise maken. Heel fijn dat partijen mij serieus nemen en het credo ‘zien is verkopen’ onderstrepen. De cruise die ik privé maakte, die begon in Portsmouth en die ik op mijn verzoek kon afbreken aan de monding van de Gironde in Verdon sur Mer, was ook een hoogtepunt. Hierdoor kon ik naar mijn huis in Frankrijk rijden die daar op twee uur rijden vandaan staat.”

Afraden is ook adviseren
Wat Walter opvalt, is dat consumenten willen reizen, goed advies willen, bereid zijn om daar billijke bedragen voor te betalen en steeds verder vooruit boeken. “Ik heb ook wel klanten moeten teleurstellen omdat ze te laat waren. Hierbij kon ik alleen producten aanbieden waar ik geen goedkeuring aan kon geven. Dus onthield ik mij van het aanbod en heb aangeraden de reis een jaar uit te stellen. Afraden is ook adviseren, daar geloof ik stellig in.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Walter is een echte cruisespecialist. Foto: Walter Colijn/Unsplash

Zijn klanten zijn de beste ambassadeurs als het gaat om de werving van nieuwe klanten. Walter is daarnaast afgelopen jaar verschillende samenwerkingen aangegaan met mede-Travel Counsellors. “Op het gebied van cruisen heb ik een samenwerking met Rob en Bram uit Venlo. Als hun zakelijke klanten een leisureverzoek hebben voor een cruise, verzorg ik die. Het blijven echter wel hun klanten. Voor vaste klanten van mezelf ben ik voor Thailand-reizen een samenwerking aangegaan met collega Rike uit Voorthuizen. Zij ademt Thailand en heeft klanten van mij naar alle tevredenheid voorzien van een prachtige reis in 2025. Elkaar in ieders kracht opzoeken en vinden, dat vind ik belangrijk. En dat gaat zelfs internationaal: voor een klant die een deel van het jaar in Zuid-Afrika woont, zorgde een collega van Travel Counsellors South Africa met haar connecties dat de reiswensen van mijn klant werden ingevuld.”

Balans
In 2025 wil Walter een betere balans vinden tussen werk en privé. “Op alle reizen die ik maakte binnen Europa of in de tien maanden die ik afgelopen jaar over het Franse asfalt heb bewogen, was mijn laptop een metgezel. Vaak naast mijn vrouw, tot ongenoegen van haar. Naast mijn mantelzorg voor haar als Long-Covid patiënt, ben ik continu aan het werk en bereikbaar geweest. Ik besef me dat dat anders moet in 2025. Daarom ben ik in februari 2025 twee weken laptoploos, wanneer ik met mijn gezin ons 25-jarig huwelijk vier. Uiteraard aan boord van een cruise. Twee collega’s nemen waar: mijn workwife Magda voor alles op land en mijn collega Christina voor all things cruise. Of ik mijn topjaar 2024 ga verbeteren? Ik heb geen glazen bol, dus ik laat het rustig op mij afkomen.”

Afraden is ook adviseren.

Veranderingen waar je blij van wordt
In zijn specialisme cruisen verandert er volgens Walter in 2025 genoeg waar hij blij van wordt. “Boekingsbereidheid en daardoor bezettingsgraden zijn goed waardoor prijsdumpingen uitblijven, er volgen huisstijlwijzigingen en andere veranderingen om een meer internationaal publiek te trekken, er wordt op een rivier gevaren waar nog niemand anders vaart, persoonlijke service – waar je ruim voor betaalt – reikt tot de horizon, culinair gezien gaan we door het dak en de inhoud van wat er allemaal in de passageprijs zit, wordt telkens bijgesteld en verbeterd naar aanleiding van nieuwe spelers in de markt. Verder worden schepen nog groter en anderen juist kleiner. Aan mij de nobele taak bij elk van de innovaties de juiste klant te matchen. Daar heb ik heel veel zin in. Bring on 2025!”

Recente berichten