Het kritische nieuwsverhaal in Reisbizz Magazine deze maand over de noodzaak van een professionaliseringsslag onder de ruim duizend ZRA’s in ons land is als een bom ingeslagen. De discussie op onder meer socials is volop losgebarsten. Het kaf moet nodig van het koren gescheiden worden, is te horen, want de hobbyistische onderlaag schaadt het professionele ZRA-imago.
Een snelle peiling van Reisbizz onder ervaren ZRA’s leert dat een ruime meerderheid het erover eens is dat er wat moet gebeuren, omdat er amateurisme is ingeslopen in deze snel gegroeide reisverkoop door zzp’ers. De ZSO’s moeten daarin het voortouw nemen met strengere toelatingseisen, is de conclusie.
Reactie van ervaren ZRA
Een ervaren ZRA vindt dat er een harde ondergrens moet komen om de professionaliteit van deze ZZP-reissector te waarborgen. “Minimaal drie ton omzet is echt nodig om dit vak op een goede manier te kunnen uitoefenen, maar eigenlijk zou een bodem van vijf ton per ZRA naar mijn idee ook goed zijn”, zegt ze in gesprek met Reisbizz.
Het probleem is volgens haar dat de hobbyisten onder de ZRA’s zorgen voor een stuk ‘vervuiling’ op studiereizen en events. “Bovendien houden ze de drukke reserveringsafdelingen van touroperators vaak onnodig bezet met allerlei offertes zonder goed overleg met de klant vooraf, waardoor de wachttijden alleen maar verder toenemen.”
Uit op leuke kortingen?
Sommige ZRA’s zijn volgens haar uit op leuke voordelen voor zichzelf en hun familie. “Zij schaden ons als serieuze professionals en brengen ons mooie vak in diskrediet.” Zij zegt overigens zeker begrip te hebben voor de persoonlijke omstandigheden van ZRA’s, die niet constant bezig kunnen zijn met de reisverkoop. “Maar dat moeten de ZSO’s dan beter monitoren en proberen op te lossen binnen redelijke grenzen. Anders heeft het niet zoveel zin om ZRA te zijn. Voorwaarden moeten wat mij betreft strenger.”
De ZRA is van mening dat je ‘ZRA-waardig’ moet zijn om dit werk te kunnen doen. “Natuurlijk heeft niet iedereen zoveel ervaring in de reisindustrie. Dat hoeft ook niet, maar het minste wat je aan ZRA’s kunt vragen is dat ze hun uiterste best doen om te leren en hun kwaliteiten op te schroeven. En vooral professioneel met de reisverkoop bezig te zijn. Daar zijn genoeg mogelijkheden voor, ook binnen de ZSO’s. Alleen moet er dan wel een stok achter te deur zijn om hun vakbekwaamheid, motivatie en daadkracht aan te sporen. Dit doe je er niet even bij. Het is een fulltime functie. Ook een kwestie van keuzes maken”, meent ze.
Met minder genoegen nemen
Weliswaar zijn er een hoop gedreven ZRA-professionals die in hun eentje met gemak 1 à 1,5 miljoen omzet draaien, blijkt uit de rondvraag, maar ook een heleboel die dat niet kunnen of in ieder geval met veel minder genoegen nemen. Een minderheid lijkt de kantjes er bewust af te lopen. Dat zijn volgens de critici de ‘profiteurs.’
Niet iedere ZRA kan zomaar vijf ton omzetten, blijkt uit de reacties. Maar, dat betekent nog niet dat ze zich niet 100 procent willen inzetten. Het gaat erom de kwalijke bedoelingen van de goede te filteren. En er mag best oog zijn voor persoonlijke omstandigheden, die ook nog eens kunnen wisselen. Ook moet er ruimte zijn voor startende instromers, maar die dienen dan wel optimaal begeleid te worden. Datzelfde geldt voor senioren die willen afbouwen. Moet kunnen, maar wel gepland, aldus de Reisbizz-peiling.
Gezellige reisjes/koopjes?
Toch blijft een nare bijsmaak bij de professionals de overhand houden over ‘profiteurs’ die ZRA willen worden vanwege de gezellige reisjes en kortingen. “Het is onbegrijpelijk dat organisaties die willens en wetens binnenhalen, zolang ze maar de franchisefee betalen. We weten dat kleine foutjes in ons vak grote gevolgen kunnen hebben. Daar zou meer oog voor moeten zijn. Mensen zonder opleiding en ervaring moet je dat niet aandoen. Een baan ernaast kan niet en je moet altijd bereikbaar zijn voor je klanten”, meent een ZRA-prof.
Blijft staan dat financiële zekerheden niet zo makkelijk als ZRA zijn te realiseren, vooral in het begin niet. Dat je dan leunt op je partner, een nevenbaan of andere aanvullende inkomsten, is logisch. Maar, wordt hardop gezegd, “dat moet wel in goede banen worden geleid, anders dreigt het een chaos te worden.”
De ‘glitter & glamour jagers,’ moeten in ieder geval uitgebannen worden, daar is iedereen het wel over eens. “Wie maar wat wil aanrommelen zonder enige drive, netwerk en kennis van zaken kunnen we missen als kiespijn. Daar schamen wij ons dood voor. Heel begrijpelijk dat leveranciers daar moeite mee hebben”, klinkt onder ervaren ZRA’s duidelijk door.
Desondanks lijken bepaalde ZSO-concepten nog steeds oog te hebben voor ‘amateurs die reizen leuk vinden’. Die als ZRA-parttimer binnenhalen met een franchisecontract, zou eigenlijk verboden moeten worden, aldus een ingewijde bron. Dus ja, alsjeblieft een verdere professionalisering, luidt de noodkreet, “dat is ons bestaansrecht in de toekomst. In feite zijn er nu al te veel ZRA’s op de Nederlandse markt.” Wildgroei dus.
Vanaf februari biedt Reisbizz nog meer toegevoegde waarde en achtergronden aan abonnees. Wil je ons magazine blijven lezen en profiteren van onze toegevoegde waarde? Word dan nu member.