"Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen," waarschuwt Martin Krämer van KnowBe4.
Deze vorm van oplichting, ook wel malvertising genoemd, neemt vooral toe in vakantieperiodes. Mensen die hulp zoeken bij het boeken van hun vakantie, klikken meestal op de bovenste zoekresultaten in Google. Die leiden vaak naar gesponsorde advertenties die er legitiem uitzien, compleet met logo en klantnummer. Vaak zijn ze dat ook, maar sommige advertenties zijn kwaadaardig.
"Als mensen het telefoonnummer bellen dat in de advertentie staat, biedt een zogenaamde reisbureaumedewerker een goedkopere deal aan en vraagt vervolgens naar betaalgegevens om ‘de nieuwe reservering’ te bevestigen," vertelt Krämer. In werkelijkheid verdwijnt het geld in de zak van de crimineel en kunnen mensen fluiten naar hun vakantie.
Juist omdat deze scam gebruikmaakt van een vertrouwd kanaal zoals Google, onderschatten veel mensen het risico. Krämer: "Advertenties bovenaan in zoekmachines worden automatisch als veilig beschouwd. Maar iedereen kan een advertentie inkopen, en dus ook cybercriminelen."
"Mijn advies is daarom om telefoonnummers altijd eerst te controleren via de officiële website van de aanbieder en bij twijfel contact op te nemen met een erkende reisorganisatie. Mensen moeten hoe dan ook extra waakzaam zijn als iemand onverwacht een ‘veel betere deal’ aanbiedt. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook."