23 november 2024
Thumbnail voor Natasja Hoogstede: ‘We zijn als branche onderhand wel toe aan de aftiteling’

Natasja Hoogstede: ‘We zijn als branche onderhand wel toe aan de aftiteling’

SCHIPHOL - De aftrap van de meivakantie verliep dit jaar geheel in stijl van de twee voorgaande moeizame jaren, waarin reizen mogelijk was met hindernissen. Wat dat betreft wil er maar geen (goed) einde komen aan deze dramaserie en zijn we als branche onderhand toe aan de aftiteling.

In plaats van een happy end gaan we vrolijk verder met de volgende aflevering: ‘De wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol.’ Het was een aflevering waarin veel gebeurde in korte tijd, onverwachte moves, chaos met uiteindelijk een hoop slachtoffers.
Slachtoffers waren te betreuren bij de incheckbalies. Tot ver buiten de vertrekhallen 1 en 2 stonden  reizigers rijen dik te wachten, te hopen op een mogelijk vertrek naar de zon. In veel gevallen tevergeefs. Frustrerend om te zien dat vluchten niet konden vertrekken en reizigers weer teleurgesteld naar huis terug moesten keren.

Klap in het gezicht
Schiphol deed er nog een schepje bovenop door een bericht uit te sturen met de oproep aan reizigers om niet meer naar de luchthaven te komen. Bam! Nog een klap in het gezicht van de reisbranche, omdat vertrekhal 3 - waar de meeste vakantievliegers vandaan vertrekken -  gewoon nog functioneerde. Het toch al niet aanwezige vertrouwen van de consument loopt met deze actie weer een deuk op. En bedankt!

Wat een timing
Zo zie je maar dat je de juiste timing niet moet onderschatten. Deze chaos ontstond namelijk na een mailtje van de KLM-directie over een gedeeltelijke uitbesteding van platformwerkzaamheden aan concurrent Viggo. Een mailtje verstuurd op donderdagavond, kort voor één van de drukste vertrekdagen op Schiphol. Hét mailtje dat de emmer deed overlopen bij het personeel van Ground Services.

Wat een plot, dit had de beste scenarioschrijver niet kunnen bedenken.