LEUSDEN - De ANVR komt met een aangepast advies naar haar leden toe wat betreft de manier hoe prijzen in reclame-uitingen gepresenteerd worden en uitnodigen tot aankoop. “Nadat we eerder dit jaar al adviseerden om aanvullende kosten per boeking in één bedrag op te nemen onder de geadverteerde prijs, raden we nu aan deze kosten daar waar mogelijk op te nemen in de geadverteerde prijs”, aldus de branchevereniging.
De ANVR adviseert haar leden om zo vroeg mogelijk, dus in de oriëntatiefase en zeker in de boekfase, te werken met inclusieve prijzen, dus prijzen inclusief SGR, Calamiteitenfonds en boekingskosten.
“Informatie over lokale taxen en heffingen die niet worden afgedragen via de reisagent of touroperator moet daarbij tenminste gegeven worden bij de geadverteerde prijs”, zegt Frank Radstake van de ANVR. “We zijn ons ervan bewust dat de ACM vindt dat deze ook in de geadverteerde prijs moeten worden opgenomen, maar wij blijven vooralsnog van mening dat dit geen proportionele wens is van de ACM die bovendien geen logische juridische onderbouwing heeft.”
De ANVR nodigt de ACM uit tot een technisch overleg tussen sector en toezichthouder over de achterliggende redenen van wijzigingen in de boekbaarheid van geadverteerde prijzen, vooral gelegen in de fluid pricing zoals die gehanteerd wordt door reisdienstleveranciers.