Hoe is jouw carrière verlopen in reisbranche?
Na de middelbare school wilde ik graag naar de toenmalige NHTV, maar ik werd uitgeloot. Als alternatief heb ik Internationaal Management gestudeerd aan de HES in Amsterdam. Mijn intrede in de reisbranche was bij Unigarant Verzekeringen en vanaf oktober 2001 ben ik werkzaam in de MICE, eerst 2 jaar bij Incento en (noodgedwongen) heb ik in 2003 mijn eigen incentive bureau, Motivation Travel, opgericht. Ik specialiseer mij in maatwerk groepsreizen (personeelsreizen, incentive reizen, jubileumreizen, studiereizen, meetings etc.) voor de zakelijke markt.
Kun je ons iets meer vertellen over MICE?
Mice staat voor Meetings, Incentives, Congresses & Events) en het is een niche in de grote reisbranche. De omvang van groepen zijn vanaf 20 tot oneindig veel personen. Naast de logistieke en organisatorische kant denk ik vaak mee over de doelstellingen, en de boodschap van de reis.
Het zijn vaak korte reizen waarin heel veel wow-momenten geframed worden om waarde te creëren voor de deelnemers. Er zijn in zo’n reis vaak elementen verpakt die verrassen en niet voor iedere FIT vakantieganger realiseerbaar zijn. Dat houdt vanzelfsprekend ook in dat er vaak grote budgetten mee gemoeid gaan. Hoewel MICE reizen het hele jaar kunnen plaatsvinden is er toch een patroon van twee hoogseizoenen te benoemen. Het voor- en najaar. Juist in de zomermaanden zijn de uitvoeringen op locatie, in tegenstelling tot retail, relatief op een laag pitje.
Is de huidige crisis te vergelijken met een situatie die je eerder hebt meegemaakt?
Werken in de reisbranche staat inherent aan dealen met conjuncturen en calamiteiten. Mijn eerste calamiteit was 9/11. Drie weken later kwam ik in dienst bij Incento. Niemand wist op dat moment wat de impact op het bedrijfsleven en de reisbranche zou zijn.
Kort daarop kwam SARS, de mond en klauwzeer, de bouwfraude en een van de .com crisissen. Een heel kwartet bij elkaar die allemaal wel impact hadden op het reis- en moreel gedrag van het boeken van reizen. Het was een zware en donkere tijd.
In de MICE draagt een bedrijf met het uitvoeren van een reis altijd iemand de indverantwoordelijkheid over de (veiligheid en wel zijn) van een groep genodigden en of werknemers. We worden vaak als eerste geraakt en starten vaak weer als laatste op, als de kust weer helemaal veilig is. De vulkaan uitbarsting in IJsland in een MICE hoogseizoen. Natuurlijk heb ik de financiële crisis ook meegemaakt. Iedere crisis gebeurt weer in een ander tijdperk dus de een laat zich niet vergelijken met de andere. De corona crisis hoeft geen toelichting en de lengte van de crisis was groot. In de Coronacrisis speelde de overheidsbemoeienis een grote rol wat weer een nieuwe dimensie was. Ook de grote onzekerheden hoeven geen betoog. Maar in tegenstelling tot de financiële crisis staan bedrijven er relatief nog steeds goed voor en daar is de MICE echt sterk afhankelijk van. Dus een vergelijk is lastig te maken.
Wat betekent het voor jouw bedrijf Motivation Travel dat de steunmaatregelen dreigen weg te vallen?
Ik kreeg al helemaal geen overheidssteun omdat mijn BV op mijn thuisadres gevestigd is. In het begin had ik begrip voor deze regel, maar naar mate de crisis aanhield niet meer. Het gebrek aan inlevingsvermogen in onze branche vanuit de overheid is frustrerend te noemen. Maar het is wat het is. Dus met deze nieuwe aankondiging verandert er weinig voor mijn eigen bedrijf.
Hoe zie je de toekomst in van de reisindustrie/MICE travel?
Positief! Bedrijven willen echt weer met hun personeel verbinden door middel van incentive reizen en meetings. Als de beperkingen weg ebben en het veld weer open licht verwacht ik een grote aantrekking in de markt. Het zal nog wel even duren voordat alles weer op vollere toeren draait, maar dat moment komt er. Er zijn wel dingen veranderd, er zijn partijen uitgedund, weggevallen om welke reden dan ook. Veel talent is verloren gegaan. Dat is doodzonde en een bittere erfenis voor deze branche n.a.v. deze crisis. Ook dat hoort erbij.