Maar wat dragen mensen met hun vliegreizen nu eigenlijk bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Wel, op dit moment is dat ongeveer 2,5 procent van alle CO2 die wereldwijd wordt uitgestoten door menselijk handelen. Nederland als land is op haar beurt in totaal verantwoordelijk voor 0,47 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Nu vliegen wij gemiddeld wat vaker dan de gemiddelde wereldbewoner. In Nederland zijn vliegreizen daarom verantwoordelijk voor 6 procent van de totale menselijke uitstoot. Even een rekensommetje: dat betekent dat het aandeel CO2-uitstoot wereldwijd door het vliegen door Nederlanders 0,06 * 0,0047 = 0,000282 bedraagt. Dit is afgerond naar boven 0,03 procent. Hiervan betreft ongeveer 30 procent zakelijk vliegen. Conclusie: Nederlanders die vliegen voor hun vakantie dragen met elkaar voor 0,02 procent bij aan de wereldwijde, door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot.
Natuurlijk zijn argumenten zoals “verandering begint bij jezelf” of “alle beetjes helpen” mij niet onbekend. En we kunnen ons afvragen of het verstandig is om voor een vrijgezellenfeest met dertig man naar Barcelona te vliegen. Maar hoe zal het vliegen zich ontwikkelen in opkomende economieën zoals India en China? China bouwt binnen drie jaar 30 nieuwe vliegvelden en India heeft het komende decennia elk jaar 110 tot 120 nieuwe vliegtuigen nodig om aan de vraag te voldoen.
Dan de andere kant van reizen en vliegen. Voor veel armere landen in de wereld is toerisme een hele belangrijke bron van inkomsten. Inkomsten die het leven van mensen verbeteren, maar er ook voor zorgen dat culturele en natuurlijke schatten beschermd kunnen worden. Het leren kennen van vreemde culturen draagt bij aan het wederzijds begrip en respect voor elkaar. En last but not least, op vakantie gaan is heel gezond voor mensen.
Als we de luchtvaart in de nabije toekomst kunnen verduurzamen is dat ongetwijfeld een goede zaak, maar misschien moeten we ondertussen eens wat meer naar de feiten gaan kijken en wat minder aandacht besteden aan mensen die ons angst en schuldgevoelens willen aanpraten. Wat meer de focus op de positieve kanten van reizen!