21 november 2024
Thumbnail voor Wolfgang Hendrix: Een IPW als vanouds   

Wolfgang Hendrix: Een IPW als vanouds   

De IPW 2024 (International Pow Wow), de grootste inkoopbeurs qua toerisme voor de USA,  vond dit jaar plaats in Los Angeles. Ruim 5.700 ‘buyers’, ‘sellers’ en overigen (pers e.d.) waren aanwezig om rond te lopen en zaken te doen. Na een onrustig 2022 waarin we net uit de coronapandemie kwamen, is 2023 veel beter verlopen. Veel hotels en lokale aanbieders hadden hun personeelsbestand weer op orde, waardoor het een beter/beheersbaar jaar was zonder al teveel problemen. Voor 2024 wordt een verdere groei verwacht. De hoge dollarkoers in combinatie met de prijsstijgingen maakt de USA inmiddels wel één van de duurdere bestemmingen voor de Nederlandse vakantieganger. Camperhuur wordt dan ook steeds populairder, omdat je dan de kosten ter plaatse nog enigszins in de hand kunt houden.

Absoluut hoogtepunt van deze IPW viel gelijk al tijdens de openingsavond in het Los Angeles Memorial Coliseum: het optreden van Diana Ross. Ondanks haar leeftijd heeft ze nog steeds de uitstraling van een ‘Grand Dame’ met een zeer goede stem. Tijdens de beursdagen waren er o.a. optredens van Ziggy Marley en Dogstar. Het sluitings-event was bij Universal Studios die alle registers had open getrokken om de IPW-deelnemers een leuke laatste avond in Los Angeles te bezorgen.

Deze IPW was weer als vanouds. Eén met veel tijd in de bus van en naar het Convention Center en de diverse events. Wat opviel was de enorme verkeersdrukte bijna ongeacht de tijd dat je aan het rijden was. Leuk was in ieder geval de filmlocatie-tour waarbij je langs verschillende plekken rijdt waar films zijn opgenomen, bruggen, tunnels, corners enz. Wanneer je dan bij zo’n locatie was en je zag het filmmoment in de bus op het scherm, was het zeker bijzonder. Soms ook categorie ‘ervaring rijker, illusie armer’.

Ook dit jaar was er weer de gezamenlijke Visit USA Netherlands & Belgium borrel. De Nederlandse delegatie tijdens deze IPW liep dit jaar al op richting de 50.

Op de beursvloer was Brand USA prominent aanwezig. Inmiddels ook een zeer actieve partner voor de Nederlandse reisbranche ter promotie van de USA in Nederland. De sfeer op de beursvloer was positief: veel aanbieders zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.

De USA in cijfers: In 2019 reisden er ongeveer 750.000 Nederlandse reizigers naar de USA. Dit is gedaald in 2020 naar 113.318, in 2021 naar 85.829 en weer gestegen in 2022 naar 473.009. En in 2023 naar 538.900 reizigers. Hierbij moet wel vermeld worden dat in mei 2023 pas alle coronamaatregelen in de USA formeel zijn beëindigd. Dit heeft geleid tot een sterke groei in boekingen voor de periode maart-juni 2023. De verwachting van Brand USA voor 2024 is 683.600 reizigers (per kwartaal 100.956, een 7 procent stijging t.o.v. 2023 Q1) en voor 2025 is de voorspelling 793.400 reizigers. Dat betekent dat we in 2024 nog 10 procent onder het niveau van 2019 uitkomen en in 2025 er circa 5 procent boven.

Nog even over Los Angeles voor onze beeldvorming: de stad is onderdeel van de Greater Los Angeles Area, bestaande uit 88 gemeentes en vijf counties, en is ruim twee keer zo groot als Nederland. Dus plan goed van tevoren waar je wilt zijn. Een leuk, minder groot en druk alternatief is San Diego gelegen op zo’n twee uur rijden van LA, waarbij een bezoek aan Balboa Park met veel musea en exposities, eventueel in combinatie met de San Diego Zoo (vooral leuk voor kinderen), een must is. Ook Old Town met haar Mexicaanse roots is een leuke plek om rond te wandelen. Je vindt hier veel leuke winkeltjes en gezellige restaurantjes waar je heerlijk Mexicaans kunt eten.

Wolfgang Hendrix
USTravel.nl | Canadatravel.nl

Recente berichten