Hoe is de toetreding van de dertien VX kantoren verlopen?
Eigenlijk op een zeer constructieve en collegiale manier. De betreffende ondernemers weten erg goed wat ze willen. En wij weten erg goed wat we te bieden hebben. Het klinkt wat cliché om te zeggen dat het een aan twee kanten snijdend mes was, maar eigenlijk voelde het wel zo.
Overigens is dat op zich zelf ook niet zo bijzonder hoor. In de basis zijn het vrijwel identieke kantoren en ondernemers als die we reeds binnen de BV hadden met de huidige aandeelhouders. Als je qua doelstellingen de neuzen dezelfde kant op hebt staan, is succes een logisch gevolg van goed overleg.
Wat voegen de VX kantoren toe voor DTA?
Buiten het feit dat er een grote hoeveelheid nieuwe zakelijke kennis ‘in huis’ komt, wat erg goed is voor een frisse wind door de gelederen, brengen de nieuwe aandeelhouders een aanzienlijke hoeveelheid gezonde en goede omzet binnen. Het is daarmee niet alleen een uitbreiding van kwantiteit maar vooral van kwaliteit. En dat sluit perfect aan bij hetgeen waar we naar streven bij de DTA.
Zijn hiermee alle VX kantoren ondergebracht, of hangt er nog wat in de lucht?
Nee, ik denk nog niet dat we tevreden achterover gaan hangen en een sigaar opsteken. We zullen scherp en actief blijven en er lopen nog wat gesprekken in de eerste oriënterende fase. Of dat VX kantoren zijn? Dat horen jullie vanzelf
Wat zijn de grootste voordelen voor de VX kantoren om zich bij jullie aan te sluiten?
Ik denk dat men met dit aandeelhouderschap van de DTA de rust en continuïteit teruggekregen heeft. Dat lijkt me voor de mensen in kwestie erg prettig. De DTA is een stabiele club met enthousiaste en sterke aandeelhouders. Wij hanteren een duidelijke strategie en hebben een heldere visie waar veel ruimte is voor overleg en meedenken. Daar kunnen de VX mensen allemaal weer een lange termijn beleid op gaan maken met de zekerheid dat afspraken goed en gewaarborgd zijn.
Naast je werkzaamheden bij DTA ben je ook eigenaar van de Internoord Travel Group. Hoe kijk je terug op de afgelopen weken qua boekingen, zie je al herstel?
Ik heb afgelopen jaar ervaren als een ware roller coaster waarbij je eigenlijk continu niet wist wanneer het einde van de achtbaan in zicht was. Het is een zeer hectische tijd geweest. Maar hoewel het wellicht vreemd klinkt, ik heb het toch ook als interessant en leerzaam ervaren. We hebben in de sector als ondernemers in een jaar meer geleerd dan een ander in tien jaar op school kan leren denk ik. Ik presteer sowieso vrij goed onder druk, of laat ik het anders zeggen, ik kan sowieso goed met veel druk omgaan, maar een bizarre tijd was het uiteraard wel.
We hebben zakelijk natuurlijk ook een beste scheur in de broek opgelopen, maar we leven nog. Hebben vooralsnog net als veel DTA collega’s geen voucherfonds nodig, dus so far so good. Het is op zijn zachtst gezegd uiteraard erg teleurstellend dat ons bedrijf lijdend voorwerp van het geheel was, maar het corona jaar was puur uit management oogpunt ook best zeer interessant. We zien op dit moment een redelijk herstel maar houden nog wel ons hart vast of alles de lucht in kan gaan wat nu geboekt staat. De plotselinge wijziging naar oranje onlangs van Griekse eilanden is een voorbeeld van hoe dun het lijntje is waar we nu op balanceren. Er moet snel duidelijkheid komen en grenzen moeten verder open nu het vaccinatie traject zo goed verloopt. Althans dat vind ik.
Wat zijn je verdere verwachtingen voor het hoogseizoen?
Als het zo door gaat als nu en wellicht nog aantrekt als er maximaal gevaccineerd is en er meer landen op geel gaan, ga ik er vanuit dat we nog een redelijke inhaalslag kunnen gaan maken. Maar in dit jaar volledig herstellen zit er niet meer in uiteraard. Ik hoop dus van harte dat de mensen binnen de sector die daar over gaan hard blijven knokken voor behoud van overheidssteun zoals TVL en NOW tot einde 2021. Er zullen veel rekeningen open staan hier en daar en als ik de geleende bedragen van duizenden miljoenen hoor, dan is dat voor velen hard nodig denk ik.