De Nederlandse economie is uit een recessie gekomen. Na drie kwartalen met economische krimp op rij, nam de omvang van de economie afgelopen kwartaal weer licht toe. De opleving is vooral te danken aan een hogere consumptie door huishoudens. Nederlanders gaven vooral meer uit aan kleding, dagjes uit en vakanties.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeide de economie in het vierde kwartaal van vorig jaar met 0,3 procent vergeleken met het voorgaande kwartaal. De bestedingen van huishoudens gingen daarbij met 1,8 procent vooruit.
Consumenten gaven vooral meer uit aan bijvoorbeeld kleding, dagjes uit en vakanties. Aan voedingsmiddelen hebben ze juist minder gespendeerd.
Groei
"Afgezien van na wat coronakwartalen, is dat de grootste groei van de consumptie die we in tijden hebben gezien", zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. Dit is volgens hem voor een groot deel te danken aan de sterke arbeidsmarkt.
"Er zijn steeds meer mensen met betaald werk", benadrukt Van Mulligen. Ook zijn de lonen flink gestegen. "In combinatie met een dalende inflatie zorgde dat voor een flinke koopkrachtboost. En mensen hebben dat extra geld ook meteen uitgegeven."